Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

2. januar 2009

Ny hjemmeside om Danmarks blomstertæger

I forbindelse med, at der her på F&N blev meldt fire nye tægearter for Danmark d. 11.7.2008 (www.fugleognatur.dk...show_message blev det annonceret, at en ny hjemmeside om blomstertæger var på vej. Den har nu set dagens lys og kan findes på adressen: www.miridae.dk.

Den er allerede nævnt her på sitet (af Finn Krone d. 31. dec. 2008 – og tak for det!), men jeg tillader mig nævne den her.

Det er mit håb, at hjemmesiden vil kunne være medvirkende til en øget opmærksomhed omkring disse små væsener. Hjemmesiden rummer billeder (i en eller anden form) af samtlige pt. 203 kendte danske arter, foruden en række billeder af nymfer, typiske lokaliteter, værtsplanter m.v. Herudover findes faktaark for de enkelte arter, tabeller over flyvetider, værtsplanter, potentielle nye arter etc. samt en række generelle afsnit om udseende, levested, biologi m.v.

Der er stadig meget at gøre – status for en række arter er uvis. Ved at uploade billeder her på F&N er du medvirkende til at afklare billedet. For flere arter udgør informationerne her på F&N nogle af de eneste data om disse arters forekomst i Danmark! Det gælder bl.a. Deraeocoris flavilinea, Deraeocoris lutescens, Adelphocoris quadripunctatus, Mermiotelocerus schmidtii samt de ovennævnte nye arter.

Skulle du få lyst til at deltage mere dybtgående i at udvide og udbrede kendskabet til de kære kræ, så kontakt venligst undertegnede.

God fornøjelse.

Mvh. Lars Skipper



Foto: Danmarks blomstertæger

De senest indberettede arter i Naturbasen: