Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lars Stokholm
Spørgsmål om østershatte (Læst 11050 gange) Postet d. 02-01-09 kl. 17:31
Jeg vil også med på østershattebølgen...

Jeg har fundet en masse østershatte 1-3 meter oppe i nogle løvtræer jeg desværre ikke kender.

Først vil jeg gerne lige have bekræftet, at det med sikkerhed er østershat (Almindelig Østershat formentlig?). Jeg synes ikke rigtig hatten er fedtet, som der står i min bog den burde være. Den er mere læderagtig.

Der er for mange til at spise på én gang, så hvis det er østershatte, har jeg tænkt mig at fryse dem ned - eller skal jeg hellere tørre dem? Det er lidt nyt for mig, at finde så mange svampe.

Hvordan kan I i øvrigt anbefale man spiser sådan nogen?

Spørgsmål om østershatte (Jeg vil også med på østershattebølgen... :-)

Jeg har fundet en masse østershatte 1-3 meter oppe i)
Lars Stokholm har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#1 Svar postet d. 02-01-09 kl. 17:37. Emne: Spørgsmål om østershatte
kan udlede at du har fundet dem nu her. Ja østershatte er det. Almindelig Østershat vil jeg også vurderer, det til at være.

Tja hvordan man kan lide dem er lidt forskelligt. De smager glimrende i sammenkogt og også stegte, med lidt salt og peber.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 02-01-09 kl. 17:50. Emne: Spørgsmål om østershatte
Østershat ja, formentlig også Alm., for mig ser de dog ikke helt friske ud (= læs falmede), men er sikkert udmærkede.

Jeg vil mene du skal stege dem ret længe med en ordentlig varme efter de har smidt vandet, som du evt kan hælde fra og siden bruges i forbindelse med jævningen. Jeg vil anbefale løg og ituskårne tomater, de sidste behøver ikke at få så lang tid på panden.

Jeg ved ikke om de kan tørres, fryses kan de, hvis det kniber med plads kan du evt. blanchere dem først, dvs. varme dem godt igennem til de har mistet væden, så fylder de heller ikke så meget.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Lars Stokholm
#3 Kommentar postet d. 02-01-09 kl. 18:03. Emne: Spørgsmål om østershatte
I skal have tak begge to. Ja, de er fundet i dag.

De bliver frosset ned i små portioner så.

Jeg synes altid jeg får at vide, at de svampe jeg finder er gamle... Hvordan vurderer man egentlig om de er for gamle?

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#4 Kommentar postet d. 02-01-09 kl. 18:08. Emne: Spørgsmål om østershatte
Almindelig Østershat er en "kejserens nye klæder"-svamp. Alle skal sige, at den smager godt, selv om den reelt ikke smager af noget som helst.

Når jeg ser kilopriserne i Brugsen tager jeg mig til hovedet!

Men giftig er den ikke!

Poul Evald

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#5 Kommentar postet d. 02-01-09 kl. 18:11. Emne: Spørgsmål om østershatte
PE,

Ole

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#6 Kommentar postet d. 02-01-09 kl. 18:17. Emne: Spørgsmål om østershatte
Første gang jeg smagte den blev den indbagt efter en anbefaling, hvilken skuffelse! - siden har jeg spist den nogle gange, efter at være blevet stegt hårdt, så synes jeg faktisk at den har en udmærket SMAG.

Hvornår er en svamp frisk? - tjah Lars, det er næsten umuligt at kommunikere; men prøv at holde øje med nogle arter af svampe over en periode, så vil du nok selv erfare det; du er selvfølgelig velkommen til at spørge om vores meninger herom undervejs.

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#7 Kommentar postet d. 02-01-09 kl. 18:30. Emne: Spørgsmål om østershatte
De fleste svampe smager kun af det man tilsætter i form af salt, peber, løg, krydderier - altså de er mest som fyld - men det gør jo ikke noget.

Lars, jeg tror såmænd kun at dine svampe har fået noget frost, men det vil de jo også få i en fryser .

Jeg har plukket klumper af helt unge, små Østershat, lagt dem i en plastpose i køleskabet - der vokser de ligeså stille videre og bliver større, og kan godt klare 8-10 dage. Så gide man heller ikke spise dem længere.

Dybfrosne svampe er ikke særlig spændende, men kan være et nødvendigt onde, hvis man finder en overflod. De fleste svampe har godt af selskab af andre svampe for at smage godt - og så masser af smør eller piskefløde!

Lars, du undrer dig over, at alle dine svampe som du spørger om, bliver betegnet som "gamle". Jamen, du er da også udenfor svampesæsonen som sådan, når det er vinter, er der ikke ret mange svampe tilbage at vælge mellem, og de fleste af dem er meget specielle (og uspiselige).

Vent til april-maj, så kommer Vår-musseronen, så kan du komme igang.

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#8 Kommentar postet d. 02-01-09 kl. 18:44. Emne: Spørgsmål om østershatte
Kender I eventyret om hønen, der kunne koge suppe på en sten?

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#9 Svar postet d. 02-01-09 kl. 19:28. Emne: Spørgsmål om østershatte
jeg ville have været enig hvis det drejede sig om at spise Fløjlsfod

men det bliver vi næppe enige om.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator