Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørn Winther Jørgensen
Naftalinskorpe (Scytinostroma portentosum) ? (Læst 1583 gange) Postet d. 04-01-09 kl. 23:20
Er det korrekt ID. Vokser på delvis udgået pil. Den har en for mig en umiskendelig duft af mølkugler, ingen speciel smag. Karup 04/01/2009.

Naftalinskorpe (Scytinostroma portentosum) ? (Er det korrekt ID. Vokser på delvis udgået pil. Den har en for mig en umiskendelig duft af mølkugler)
Jørn Winther Jørgensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1028 x 772)
Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#1 Svar postet d. 05-01-09 kl. 01:00. Emne: Naftalinskorpe (Scytinostroma portentosum) ?
Ja den er god nok og tillykke med fundet, den er halvsjælden.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#2 Kommentar postet d. 05-01-09 kl. 07:25. Emne: Naftalinskorpe (Scytinostroma portentosum) ?
Nu kender jeg ikke arten, men må gøre opmærksom på at den ikke bliver godkendt af Thomas Læssøe m.fl. på - se linket HER på lugten, det må alt andet lige betyde at den også skal mikroskoperes!

Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#3 Kommentar postet d. 05-01-09 kl. 08:01. Emne: Naftalinskorpe (Scytinostroma portentosum) ?
Mange tak til begge d`herrer. Jeg havde desværre ikke fået en kniv i lommen i går, svampen var ikke mulig at frigøre fra værten uden, så derfor ingen belæg. Men vil en af dagene genfinde svampen og tage belæg.

Mvh.

Jørn

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(614)
#4 Svar postet d. 05-01-09 kl. 09:19. Emne: Naftalinskorpe (Scytinostroma portentosum) ?
Med de nævnte karakterer, inklusive den kraftige naftalinlugt, hvad er der så af forvekslingsmuligheder?

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#5 Kommentar postet d. 05-01-09 kl. 22:32. Emne: Naftalinskorpe (Scytinostroma portentosum) ?
Prøv at bemærke tykkelsen og konsistensen af kødet når du genfinder den Jørn. Jeg tror at mikroskopet hurtigt vil afsløre om det er den eller ej.

Poul Evald, jeg har ikke noget godt svar; men umiddelbart er der kun to arter med en sådan lugt i Danske Storsvampe, Naftalinhinde (Radulomyces confluens) og Naftalinskorpe (Scytinostroma portentosum); den første skulle have en stearin til vokshagtig konsistens, og efterhånden være ret hudagtig. Men der er jo langt flere danske arter end i Danske Storsvampe, og det er bestemt ikke nogle jeg har brugt meget tid på.

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#6 Kommentar postet d. 05-01-09 kl. 23:31. Emne: Naftalinskorpe (Scytinostroma portentosum) ?
synes umiddelbart overfladen ligner især det med at den ligesom har en hinde som nogle steder er gnuppet af (svært at forklare, men kik på fotos af Naftalinskorpe og i vil forstå), men ja en god test er at skære den i gennem for at se om der er flere lag. Det er ihvertfald et godt kendetegn for den.

Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#7 Kommentar postet d. 06-01-09 kl. 17:41. Emne: Naftalinskorpe (Scytinostroma portentosum) ?
Her er lige et par fotos af svampen, gennemskåret.

Naftalinskorpe (Scytinostroma portentosum) ? (Her er lige et par fotos af svampen, gennemskåret.)
Klik på billedet for original størrelse (1028 x 688)
Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#8 Kommentar postet d. 06-01-09 kl. 17:43. Emne: Naftalinskorpe (Scytinostroma portentosum) ?
Nr. 2.

Naftalinskorpe (Scytinostroma portentosum) ? (Nr. 2.)
Klik på billedet for original størrelse (1028 x 552)
Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#9 Svar postet d. 06-01-09 kl. 22:47. Emne: Naftalinskorpe (Scytinostroma portentosum) ?
Jeg mener stadig at den er god nok. Så må vi se om den gamle skolelære, som ikek hel kan slippe plageånde syndromet er enig.

Jeg kan se adskillige vækstlag, hvilket blandt andet stemmer overens med Thomases eget materiale i Mykokey.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator