Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Sylvia Rennison
Hvilken østershat lignende svamp (Læst 754 gange) Postet d. 05-01-09 kl. 11:34
Billedoprydning.

Den var kæmpestor lidt smattet og lignede en alm. østershat, voksede ved en trærod.

Lugten har helt sikkert været behagelig.

Men det tror jeg er forkert.

Synes heller ikke den ligner Sildig epaulethat, eller Røggrå gråblad.

Men hvad kan det så være?

Hilsen

Sylvia

Hvilken østershat lignende svamp (Billedoprydning.
Den var kæmpestor lidt smattet og lignede en alm. østershat, voksede ved en trærod)
Sylvia Rennison har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Sylvia Rennison
#1 Kommentar postet d. 05-01-09 kl. 11:35. Emne: Hvilken østershat lignende svamp
Lamellerne

Hvilken østershat lignende svamp (Lamellerne)
Besvar | Kommentér

Sylvia Rennison
#2 Kommentar postet d. 05-01-09 kl. 11:35. Emne: Hvilken østershat lignende svamp
Sidst men ikke mindst stokken

Hvilken østershat lignende svamp (Sidst men ikke mindst stokken)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#3 Svar postet d. 05-01-09 kl. 22:16. Emne: Hvilken østershat lignende svamp
Hej Sylvia

Den ser godt nok spøjs ud, men umiddelbart er der ingen klokke som ringer.

Var det muligt at få et foto i lavere forstørrelse, for at se hele frugtlegemet på en gang.

Oplysninger om økologi, lugt og smag mm. ville også være godt.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Sylvia Rennison
#4 Kommentar postet d. 05-01-09 kl. 23:41. Emne: Hvilken østershat lignende svamp
Den ene af svampene, den anden var noget gemt under løse grene og vegatation.

Lugt husker jeg ikke, den har garanteret været behagelig, når jeg har kaldt den for østershat

Hvilken østershat lignende svamp (Den ene af svampene, den anden var noget gemt under løse grene og vegatation.
Lugt husker jeg ikke,)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 06-01-09 kl. 07:31. Emne: Hvilken østershat lignende svamp
Jeg synes ikke at lameltilheftningen og den veludviklede stok passer med en Østershat, men du har ret i at det heller ikke er de andre du nævnte.

Hvis du har en bid af frugtlegemet, vil jeg gerne se på det, sammen med flere oplysninger: lokalitet, skov park eller hvad, samt tidspunkt.

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Sylvia Rennison
#6 Kommentar postet d. 06-01-09 kl. 14:34. Emne: Hvilken østershat lignende svamp
Jeg har desværre ikke mulighed for at se svampen igen. Jeg var ved at lave billedoprydning.

Billedet er fra februar, voksede ved en stub på en lysning i skoven, som opstod ved stormfald i 2005.

Nu er underskoven ved at være stor og tæt--sommeren har været god.

Men jeg takker for hjælpen, og jeg vil ændre billedets navn til "ukendt". Men det er da en spøjs svamp, og dengang var jeg sikker på, at det var Alm. østershat.

Jeg spiser ikke svampe, men jeg betragter dem som smukke blomster, derfor vil jeg gerne lære lidt om dem.

Venlig hilsen

I formiddags gik der kuk i systemet, derfor kunne jeg jeg ikke sende svar.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#7 Kommentar postet d. 06-01-09 kl. 15:43. Emne: Hvilken østershat lignende svamp
Hvis jeg skulle brokke mig over at du ikke svarede i formiddags, skulle jeg vist have været strittet ud af F&N forlængst, da jeg faktisk har svampe liggende fra april som jeg endnu ikke har svaret på; jeg satser dog på at skulle svare i denne uge.

Sylvia, vi finder alle noget vi ikke kan svare på, det er sådanne udfordringer der medvirker til at interessen bliver ved

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Sylvia Rennison
#8 Kommentar postet d. 06-01-09 kl. 16:38. Emne: Hvilken østershat lignende svamp
Ja----man kan ikke få svar på alt

Jeg synes bare det så dumt ud, at jeg havde accepteret uden samtidig at svare.

Venlig hilsen

Sylvia

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator