Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Michael Sonniks
Hvilken kulsvamp? (Læst 1037 gange) Postet d. 05-01-09 kl. 18:31
Hård, tør og glat, kun meget lidt ''hullet'' på ydersiden, men smuldrende, kulagtig indeni. Ca. 8 cm. høj.

Jeg synes ikke helt, den matcher dem, jeg kan finde i bogen, mest pga. ydersiden.

Fundet på en udgået rødel langs Søborg Kanal ved Gilleleje.

Kan den genkendes?

Mvh. Michael

Hvilken kulsvamp? (Hård, tør og glat, kun meget lidt
Michael Sonniks har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#1 Svar postet d. 05-01-09 kl. 21:13. Emne: Hvilken kulsvamp?
Tja mon ikke det sorte inden i er pulveragtigt?

Det kunne jo godt ligner en meget overgemt Skinnende støvpude. Det er sådan lige hvad jeg kan komme i nærheden af, men da det bestemt ikke er lige i øjet vil jeg gerne lige have nogle af de andre ind over.

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann

Svaraktivitet:

(288)
#2 Svar postet d. 05-01-09 kl. 22:01. Emne: Hvilken kulsvamp?
Jo, jeg tror også at det er et svampedyr - men jeg vil ikke sætte navn på.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#3 Svar postet d. 05-01-09 kl. 22:13. Emne: Hvilken kulsvamp?
Jeg tror det er en Kulsnegl, enten Elle-K (Camarops polysperma) eller arten C. tubalina; men jeg må indrømme at jeg ikke kender nogen af dem.

Michael var det muligt at få et noget forstørret foto af overfladen og de yderste lag, så kan jeg måske komme det nærmere.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#4 Kommentar postet d. 05-01-09 kl. 22:35. Emne: Hvilken kulsvamp?
Ja, det lyder som et bedre bud.

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#5 Kommentar postet d. 05-01-09 kl. 23:28. Emne: Hvilken kulsvamp?
Jeg kender faktisk godt Elle-kulsnegl og den bliver da brunlig med alderen i nogle tilfælde, men dens overflade er dækket af prikker uanset hvad.

Besvar | Kommentér

Michael Sonniks
#6 Kommentar postet d. 07-01-09 kl. 16:43. Emne: Hvilken kulsvamp?
Jeg måtte først lige på ekspedition igen for at kigge nærmere og tage flere billeder, så det trak lidt ud med tråden her ...

Men nu

Først et overfladebillede så tæt mit kamera formår. Bladlusnymfen forneden kan bruges som målestok

Hvilken kulsvamp? (Jeg måtte først lige på ekspedition igen for at kigge nærmere og tage flere billeder, så det trak li)
Besvar | Kommentér

Michael Sonniks
#7 Kommentar postet d. 07-01-09 kl. 16:52. Emne: Hvilken kulsvamp?
Og så ca. samme stk. gennemskåret.

Indholdet var meget finkornet som støv, pulveragtigt. Det ordner sig tilsyneladende i lag

Jeg tror, at du, Michael, har ret i, at den er temmelig hengemt/forlængst død.

Håber at I trods det kan se noget her, der ikke kunne udledes af de første fotos

Michael

Hvilken kulsvamp? (Og så ca. samme stk. gennemskåret.
Indholdet var meget finkornet som støv, pulveragtigt. Det ordner)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#8 Kommentar postet d. 07-01-09 kl. 17:07. Emne: Hvilken kulsvamp?
Jeg er ikke kommet nærmere et resultat, men sender en henvisning til Thomas Læssøe som er ekspert i gruppen

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#9 Svar postet d. 08-01-09 kl. 11:02. Emne: Hvilken kulsvamp?
Hej Michael

Her er Thomas´svar:

Elementary, dear Watson. Se det zonerede indre og den rødbrune overflade = art af bæltekugle (Daldinia). Jeg kan ikke komme nærmere uden at få liget tilsendt. Den overordnede facon er meget usædvanlig, men på dette substrat er D. petriniae det mest nærliggende. Elle-Kulsnegl har aldrig denne ret livlige overfladefarve og har et indre at meget tætstillede, meget tynde, rørlignende peritecier, der ganske som Filtenborg skriver udmunder i en tydelig pore på overfladen. Ydermere er Kul-Sneglen frembrydende (sidder altså under barken) hvilket jo ikke er tilfældet her. Jeg er interesseret i at få tilsendt samtlige bæltekugler der måtte blive fundet.

Hyg

Thomas

Thomas Læssøe

Associate professor (lektor)

Department of Biology, University of Copenhagen

Universitetsparken 15

DK-2100 Copenhagen Ø

Denmark

E-mail: thomasl@bio.ku.dk

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator