Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Erik Nielsen
Hvilken svamp? (Læst 629 gange) Postet d. 14-01-09 kl. 22:52
Ca. 3 cm. hatdiameter. De stod i en gruppe på en 20 stykker. Ved siden af var der en anden gruppe af halvnedbrudte der var lidt større. Dem jeg havde fat i sad alle på hver deres lille gren/kvist, ved siden af en gammel grenbunke.

De dufter af svamp, og smager vandet, men med en en kraftig eftersmag af svamp. I dag, Buskhede.

Mvh. Erik

Hvilken svamp? (Ca. 3 cm. hatdiameter. De stod i en gruppe på en 20 stykker. Ved siden af var der en anden gruppe af)
Erik Nielsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#1 Kommentar postet d. 15-01-09 kl. 14:28. Emne: Hvilken svamp?
Lige lovligt gammel til jeg kan sætte noget ordentligt på.

Måske noget Fnughat eller Knaphat.

Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#2 Svar postet d. 15-01-09 kl. 15:08. Emne: Hvilken svamp?
Det er Kliddet Fnughat (Tubaria furfuracea). Den vokser såvel på jord som på træstykker. Knaphat (Naucoria) er mykorrhizadannere og vokser kun på jord.

Kliddet Fnughat opdeles i udenlandsk litteratur i flere arter, herunder T. hiemalis, men i Danmark samler vi dem til én art, der findes hele året.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#3 Kommentar postet d. 15-01-09 kl. 15:40. Emne: Hvilken svamp?
hm synes ellers jeg havde rimelig styr på Kliddet Fnughat, men er godt nok mest vant til at finde den i frisk tilstand.

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#4 Kommentar postet d. 15-01-09 kl. 15:42. Emne: Hvilken svamp?
hehe opdager først lige nu at den faktisk har flere af de normale kendetegn. Ja det er hvad der sker når man ikke har indstillet sig ordentligt.

Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#5 Kommentar postet d. 15-01-09 kl. 16:39. Emne: Hvilken svamp?
Mange tak Erik og Michael,

Som nybegynder blev jeg netop overrasket over at se svampe med hat og stok på denne årstid, der virker rimelig friske på mig, udover fløjlsfod sp.

Mvh. Erik

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator