Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
3. august 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kresten Hansen
3 på en (Læst 644 gange) Postet d. 25-01-09 kl. 18:49
Et dødt fyrretræ i en klitplantage nær Rubjerg Knude var i dag udstyret med mindst 3 slags svampe.

Rodfordærver og hvad der kun kan være judasøre. Selv om den ifølge felthåndbogen og min svampebog ikke ses så tit på fyrretræ.

Men den hvide 6 mm store svamp har jeg ikke kunnet finde et navn på?

Mvh

Kresten

3 på en (Et dødt fyrretræ i en klitplantage nær Rubjerg Knude var i dag udstyret med mindst 3 slags svampe.
)
Foto: Kresten Hansen
Besvar | Kommentér

Kevin Clausen

Svaraktivitet:

(62)
#1 Svar postet d. 25-01-09 kl. 18:51. Emne: 3 på en
Hej Kresten! Mon ikke den hvide er en muslingesvamp? Nærmere kommer jeg ikke, men det er der nok andre der gør!

Mvh. Kevin.

Besvar | Kommentér

Kevin Clausen

Svaraktivitet:

(62)
#2 Svar postet d. 25-01-09 kl. 18:55. Emne: 3 på en
Og dog - fyrretræ siger du! Så tror jeg på almindelig muslingesvamp! Den ser også ud som den skal!

Mvh. Kevin.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kresten Hansen
#3 Kommentar postet d. 25-01-09 kl. 20:42. Emne: 3 på en
Tak for det Kevin. Du har ret.

Jeg kan så bare undre mig over, den ikke er beskrevet i min svampebog.

Men det er der da heldigvis råd for.

Mvh

Kresten

Besvar | Kommentér

Kevin Clausen
#4 Kommentar postet d. 25-01-09 kl. 20:56. Emne: 3 på en
Hej igen Kresten. Det har jeg også oplevet i mine bøger. I de ældre udgaver står den dog nævnt på latin (C. cesatii), men er her kun angivet på løvtræ. I mine nyere bøger er den angivet med det danske navn (alm. muslingesvamp), og beskrevet som voksende på både løv- og nåletræ. Nu kender jeg ikke alderen på din bog, men en mulig forklaring kan jo være (som for mit vedkommende) at man blot er blevet klogere siden den blev skrevet.

Mvh. Kevin.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#5 Svar postet d. 25-01-09 kl. 22:34. Emne: 3 på en
Hej Kresten

Den øverste er Kandis-Bævretop (Exidia saccharina), en hist og her / ret sjælden svamp der næsten udelukkende gror på fyr.

Muslingesvampen er ikke til at sætte sikkert navn på uden mikroskopi.

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#6 Kommentar postet d. 25-01-09 kl. 23:05. Emne: 3 på en
Giver Torbjørn ret. Dog findes Kandis-bævretop også ofte på lærk.

Besvar | Kommentér

Kresten Hansen
#7 Kommentar postet d. 26-01-09 kl. 17:59. Emne: 3 på en
Tak til Torbjørn og Michael. Jeg har rettet i obs’en.

Jeg måtte lige forbi efter fyraften med en stige for at komme op i de 2,5 m. bævretoppen befandt sig i for at få et bedre billede.

Jeg kan så supplere med endnu en svampet, formoder jeg, belægning på samme stamme.

Mvh

Kresten

3 på en (Tak til Torbjørn og Michael. Jeg har rettet i obs’en.
Jeg måtte lige forbi efter fyraften med en st)
Foto: Kresten Hansen
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#8 Kommentar postet d. 26-01-09 kl. 19:50. Emne: 3 på en
Du har da rigtig gjort noget ud af det Kresten jeg nøjes med hvad der er faldet ned af grene.

Jeg tror mest på at den hvide belægning er noget lav; men det kan også være en Barksvamp; men sådan en hvid belægning er ikke til at artsbestemme uden mikroskopi samt erfaring med gruppen; det er ikke noget jeg har brugt tid på.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator