Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Per Thomassen
Hvilken svamp (Læst 623 gange) Postet d. 31-01-09 kl. 15:09
Set i Draved Skov den 30.1.09. Svampene voksede på en falden Birk, der tilsyneladende havde ligget der et par år.

Svampen var bredt tilvokset, hatoverside okkerfarvet, på nogle kun i midten af hatoverside, porer fine, runde, porelag tyndere end kødlag. Kødlag cremefarvet, homogen og gummiagtig.

Med venlig hilsen Per.

Hvilken svamp (Set i Draved Skov den 30.1.09. Svampene voksede på en falden Birk, der tilsyneladende havde ligget d)
Per Thomassen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#1 Svar postet d. 31-01-09 kl. 18:05. Emne: Hvilken svamp
Randbæltet hovporesvamp, i sine typiske løvtræsfarver. Skal forståes på den måde, at jeg ofte ser disse lyse varianter på løvtræ.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#2 Kommentar postet d. 31-01-09 kl. 18:07. Emne: Hvilken svamp
Jeg vil ikke afvise det, men jeg undrer mig over den tilsyneladende tørre hat, det ville være rart med flere indspark omkring den

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#3 Kommentar postet d. 31-01-09 kl. 18:16. Emne: Hvilken svamp
Hva mener du Torbjørn. Hatten ser da ikke mere tør ud end de plejer. Hvis du vil forvisses herom så tag et kik i galleriet. Disse svampe er gansketypiske. Hvis vi snakker dråber, så nej jeg kan heller ikke se nogle, men det er ikke ligefrem usædvanligt.

Besvar | Kommentér

Per Thomassen
#4 Kommentar postet d. 31-01-09 kl. 18:17. Emne: Hvilken svamp
Jeg uploader et foto mere, hvor svampen vokser inde i det område hvor Birken er brækket.

Hvilken svamp (Jeg uploader et foto mere, hvor svampen vokser inde i det område hvor Birken er brækket.)
Per Thomassen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#5 Kommentar postet d. 01-02-09 kl. 15:03. Emne: Hvilken svamp
Du har rimeligvis ret Michael, men jeg har ikke så stor erfaring med mange af poresvampene på løvtræ, og dette er en af dem jeg ofte kommer i tvivl om når den vokser på løvtræ.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#6 Svar postet d. 01-02-09 kl. 15:15. Emne: Hvilken svamp
Jeg har tilgengæld set den mange gange på løvtræ. De drillede mig noget i starten disse løvtræs versioner af Randbæltet h. men der går ikke lang tid før man lære at kende dem.

Jeg holder fast ved min bestemmelse. Denne lyse hatoverflade, der ellers har alle de andre kendetegn for Randbæltet h.''s hatoverside, er karakteristisk for den lyse løvtræs variant. Generelt peger det jo også på Rabdbæltet.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Per Thomassen
#7 Kommentar postet d. 01-02-09 kl. 17:45. Emne: Hvilken svamp
Tak for hjælpen begge to

MVH Per

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator