Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Knud Aage Filt
Hvid poresvamp på død fyrregren ? (Læst 944 gange) Postet d. 01-02-09 kl. 16:24
Jeg har fundet flere stk ,den største måler ca. 15mm.ø.og ca 10mm.ud.Der er tydelig hat.Kødet er sejt og hvidt,ingen lugt.De sidder rimeligt godt fast til værten.Den største kunne godt ligne en klat tyggrgummi.

Gårdbo Sø,i dag.

Hvid poresvamp på død fyrregren ? (Jeg har fundet flere stk ,den største  måler ca. 15mm.ø.og ca 10mm.ud.Der er tydelig hat.Kødet er se)
Knud Aage Filt har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 01-02-09 kl. 17:20. Emne: Hvid poresvamp på død fyrregren ?
Hvis der er 1-3 porer pr. mm. er det rimeligvis Sej-Poresvamp, hvis der er flere er det noget andet; i alle tilfælde er mikroskopi nok nødvendig Knud. Prøv om muligt at holde øje med dem, de ser noget unge ud endnu.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Knud Aage Filt
#2 Kommentar postet d. 01-02-09 kl. 21:04. Emne: Hvid poresvamp på død fyrregren ?
Hej Torbjørn.Det ser ud som porerne er finere.Hvis det er ok,vil jeg medsende det største eksemplar,sammen med svampen fra tråden d.29-01.

MVH.Knud.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#3 Kommentar postet d. 01-02-09 kl. 22:38. Emne: Hvid poresvamp på død fyrregren ?
Det er OK Knud.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 08-02-09 kl. 15:24. Emne: Hvid poresvamp på død fyrregren ?
Den kan jeg heller ikke bestemme Knud!

Du må meget gerne holde øje med stedet hvis du kan. Jeg har fundet enkelte cylindriske sporer (ca. 8 x 2.5 µm), men ingen basidier. Cellerne er generelt tykvæggede og uden øskenceller i hvertfald i grundvævet. helt modne eks. er nødvendige for en mulig bestemmelse, jeg vil tro det er en Antrodia, men det kræver at jeg finder øskenceller på mere udviklede eksemplarer.

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Knud Aage Filt
#5 Kommentar postet d. 08-02-09 kl. 17:29. Emne: Hvid poresvamp på død fyrregren ?
OK,men tak for forsøgetJeg kan finde dem igen og vil holde øje med om de udvikler sig yderligere.Hvis det er tilfældet slipper du ikke for at prøve igen

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#6 Kommentar postet d. 08-02-09 kl. 18:47. Emne: Hvid poresvamp på død fyrregren ?
Det er i orden Knud! - jeg glemte iøvrigt at skrive at det for mig ser ud til at der er en begyndende hatdannelse; hvilket er en anden grund til at holde øje med dem

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Knud Aage Filt
#7 Kommentar postet d. 19-02-09 kl. 16:57. Emne: Hvid poresvamp på død fyrregren ?
Hej igen,nu har jeg set til dem igen og det viser sig at grenen kommer fra en død væltet gran og ikke en fyr.På samme træ fandt jeg små,større og helt døde eksemplarer,af hvad jeg mener er den samme poresvamp.Billederne her er fra en der måler ca.30mm.ø.og 20mm.ud.

Hvid poresvamp på død fyrregren ? (Hej igen,nu har jeg set til dem igen og det viser sig at grenen kommer fra en død væltet gran og ikk)
Besvar | Kommentér

Knud Aage Filt
#8 Kommentar postet d. 19-02-09 kl. 16:58. Emne: Hvid poresvamp på død fyrregren ?
Profil.

Hvid poresvamp på død fyrregren ? (Profil.)
Besvar | Kommentér

Knud Aage Filt
#9 Kommentar postet d. 19-02-09 kl. 17:00. Emne: Hvid poresvamp på død fyrregren ?
Underside.

Hvid poresvamp på død fyrregren ? (Underside.)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator