Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

1. februar 2009

Fund af Meigenia uncinata Mesnil (Tachinidae) – første fund for Danmark

At gennemgå sin samling er en glimrende lejlighed til at revurdere gamle tvivlsomme bestemmelser og at kaste et frisk blik på de eksemplarer, der først blev relegeret til rodekassen som ubestemmelige. Ganske mange indsamlede fluer når aldrig længere end til sp. i første omgang.

I forbindelse med en grundig revision af min fluesamling i løbet af januar 2009 fandt jeg tilbage til to eksemplarer i slægten Meigenia (Tachinidae).

Disse, der til alt held begge var hanner, og begge havde fået genitalierne blotlagt, havde jeg oprindeligt bestemt til Meigenia cf. uncinata.

Slægten Meigenia er notorisk svær. Den omfatter iflg. den danske checkliste kun tre arter, hvoraf den ene, Meigenia mutabilis, er meget almindelig. Sikker bestemmelse af Meigenia sp. kan kun udføres vhj. af genitalierne, og hunner er praktisk taget umulige at nøgle.

De to Meigenia sp. i min samling lod sig bestemme ud fra tegningen af cerci og surstyli i Die Raupenfliegen Mitteleuropas temmelig uproblematisk til Meigenia uncinata.

Karakteristisk for surstyli hos M. uncinata er, at de er tydeligt opadbøjede i spidsen og markant længere end cerci. Begge genitaliedele er dækket med kort tæt behåring.

Så vidt så godt..., men Die Raupenfliegen Mitteleuropas nævner under artens udbredelse, at den findes i "Europa bis Brandenburg". At støde på sådan en art i Kongelunden på Amager var måske at forvente det umulige. Godt nok er det nævnte værk fra 1994, men alligevel.

I overensstemmelse med sin udbredelse nævner den danske checkliste da heller ikke arten. Ikke engang som "likely to occur in Denmark based on the distributional pattern".

For at nå til klarhed spurgte jeg til mit fund på Diptera.info www.diptera.info/news.php

Her kunne de to Tachinide-eksperter Theo Zeegers og Chris Raper bekræfte, at det virkelig drejede sig om Meigenia uncinata www.diptera.info...viewthread.php

Min egen vurdering er, at fund af Meigenia uncinata i Danmark må siges at være lidt uventet. Iflg. Th. Zeegers er arten i Nederlandene temmelig sjælden mod syd i landet og langs kysten. Med andre ord må man nok kunne betragte M. uncinata som endnu en art, der er på fremmarsch mod nord måske som følge af et varmere klima – i lighed med fx Gylden pragtsnylteflue og Phasia barbifrons. Th. Zeegers nævner videre, at M. uncinata er blevet klækket fra en Bladbille taget på Asparges – en plante, der er knyttet til kystlokaliteter. Hvor udbredt Asparges er ved Kongelunden/Kongelundsstranden, ved jeg ikke. Die Raupenfliegen Mitteleuropas nævner specifikt Ellebladbille som vært for Meigenia uncinata.

Funddata: Arten er taget i to eksemplarer (hanner) den 25. august 2008 på Pastinak i Kongelunden på Amager.

Når jeg i overskriften omtaler mit fund som det første for Danmark, er det selvfølgelig med visse forbehold, men så vidt jeg kan se, omtales arten ingen steder i danske publikationer. Heller ikke i svenske eller norske, så måske er dette første fund for Norden.

Referencer: Belshaw, Robert: Tachinid flies, Diptera: Tachinidae. Handbooks for the Identification of British Insects Vol. 10, Part 4a( i), 1993.

Petersen, F.T. & R. Meier (eds.): A preliminary list of the Diptera of Denmark. -

Steenstrupia 26 (2), 2001.

Tschorsnig, Hans-Peter & Benno Herting: Die Raupenfliegen (Diptera: Tachinidae) Mitteleuropas: Bestimmungstabellen und Angaben zur Verbreiterung und Ökologie der einzelnen Arten. Stuttgarter Beiträge zur Naturkunde, 1994.



Foto: Meigenia uncinata Mesnil (Tachinidae)

De senest indberettede arter i Naturbasen: