Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ole Rasmussen
svampe ID (Læst 1361 gange) Postet d. 02-02-09 kl. 10:00
Hej

Den 25-09 08 var jeg i Rold skov (fællesskov), der obsede jeg disse smukke svampe,de sad på flere stammer langt inde i mørket, under nåletræer og der var virkelig tæt.

Jeg har forsøgt at bestemme dem,uden held for, jeg ved ikke hvor jeg skal søge, så nu spørger jeg her,er der nogen der kender den ?

Venligst

Ole R

svampe ID (Hej
Den 25-09 08 var jeg i Rold skov (fællesskov), der obsede jeg disse smukke svampe,de sad på fle)
Ole Rasmussen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann

Svaraktivitet:

(288)
#1 Svar postet d. 02-02-09 kl. 10:46. Emne: svampe ID
Ole, det er en muslingsvamp, men som du sikkert har læst i tidligere tråde, skal de mikroskoperes.

Det er et meget fint billede af dem!

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 02-02-09 kl. 11:16. Emne: svampe ID
Hvor store er de Ole? - Er det rimeligt store og kødede svampe så kan det næsten ikke være andet end Kridthat (Pleurocybella porrigens), det eneste der derudover generer mig en smule er at en af svampene ser ud til at have tydelig stok. Kridthat er sjælden, mest hyppig i Nordjylland. og vokser i hobevis på nåletræ, af og til på flis; det er en af de svampe som synes at være under indvandring.

Vi skal nok også her have fat i Jens H. for at få en 100% afgørelse.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#3 Kommentar postet d. 02-02-09 kl. 11:21. Emne: svampe ID
Jeg har lige sammenlignet et par beskrivelser og to fotos i mycokey (3.1) og er nu ikke i tvivl om at det faktisk er Kridthat

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#4 Kommentar postet d. 02-02-09 kl. 11:26. Emne: svampe ID
Jeg spurgte for efterhånden nogle år siden på lignende svamp - det blev dengang pure afvist som Kridtsvamp, selvom jeg var ret overbevist. Så det er nogle vanskelige størrelser at have med at gøre, men i dette tilfælde er jeg nok tilbøjelig til alligevel at give dig ret, Torbjørn .

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#5 Kommentar postet d. 02-02-09 kl. 11:32. Emne: svampe ID
Er der (stadig) en tråd på den afviste svamp Margaretha?

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#6 Kommentar postet d. 02-02-09 kl. 14:00. Emne: svampe ID
Nej, det var vist Jan, der afviste dem. Hvis du vil, kan jeg prøve at grave billedet frem, hvis ikke jeg slettede det dengang. Jeg skal grave et par USB-nøgler frem først.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#7 Kommentar postet d. 02-02-09 kl. 14:06. Emne: svampe ID
Du behøver ikke at rode efter dem Margaretha, hvis Jan har afvist dem, så er der vist ikke noget at komme efter

Besvar | Kommentér

Ole Rasmussen
#8 Kommentar postet d. 02-02-09 kl. 15:16. Emne: svampe ID
hej Margaretha og Torbjørn.

Mange tak for interessen men Margaretha, jeg har ikke kunnet læse nogle tråde, da jeg ikke havde nogen ide om, hvad det var for en svamp.

jeg sender et foro af undersiden så i får bedre mulighed for at bedømme den.

Størelsen et ikke under 5 cm og som sagt,var det flere træer omkring, som var bevokset ved roden.

Det bliver interessant. om det er en kridtsvamp jeg har set.

Venligst

Ole R

svampe ID (hej Margaretha og Torbjørn.
Mange tak for interessen men Margaretha, jeg har ikke kunnet læse nogle)
Ole Rasmussen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Ole Rasmussen
#9 Kommentar postet d. 02-02-09 kl. 15:19. Emne: svampe ID
Jeg glemte at sige, at undersiden er af den svamp øverst til venstre.

Venligst

Ole R

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator