Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
15. november 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ole Rasmussen
opslagsbog om fluer ? (Læst 3144 gange) Postet d. 10-02-09 kl. 16:50
hej

Jeg har i mine UID mapper en masse fluer, som jeg gerne ville have identifiseret.

Jeg har efterhånden fundet ud af, at det bliver umuligt,hvis jeg i et væk skal søge på F&N og nettet(meget tidskrævende) derfor ville jeg blive glad, hvis i kan anbefale et opslagsværk(helst på Dansk)som viser et stort udvalg af de danske fluearter, så jeg måske selv kan bestemme dem til familie uden, at skulle ud og bladre på nettet.

jeg har de sædvanlige insektbøger fra Politikken,danmark´s naturfredning OSV men de dækker ikke behovet længere.

venligst

Ole R

Besvar | Kommentér

Walther Gritsch

Svaraktivitet:

(12459)
#1 Svar postet d. 12-02-09 kl. 14:34. Emne: opslagsbog om fluer ?
Hej Ole

Jeg kender ingen dansk bog udelukkende om fluer, men hvis ikke tysk er en hindring, kan jeg varmt anbefale:

Fliegen und Mücken: Beobachtung, Lebensweise af J. & H. Haupt.

Augsburg: Naturbuch-Verlag, 1998.

Kan købes - se linket HER for 19,90 euro.

Den rummer selvfølgelig kun en brøkdel af de arter, der er derude, men hvis man skal begynde et sted, inden man går i gang med speciallitteratur, kunne det måske være her

Mvh Walther

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(2602)
#2 Svar postet d. 12-02-09 kl. 15:16. Emne: opslagsbog om fluer ?
Der findes også en fremragende engelsk bog, som er udkommet i to udgaver (de originale billeder er bortkommet, så der kommer ikke flere). Den kan købes flere steder på Nettet, f. eks. her, men koster altså 800-1000 kr., hvilket den nok heller ikke er værd.

COLYER, C.N.; HAMMOND, C.O. Flies of the British Isles

Warne: 1951 383, 48 col & 55 bw plates, text figs. sm. 8vo, HB. Orig. cloth. Fine in vg d/w (slightly faded on spine; a little rubbing). The d/w is the later dark brown version. 1st Edition. - se linket HER

Så er det billigere selv at lave sin egen tovingebog ved at downloade nøgler, billeder og beskrivelser forskellige steder fra på Nettet. Bl.a. er der på diptera.info mange fotos af forskellige arter anbragt efter familiesystematikken. Nøgler til familierne findes mange steder, simplificeret bl.a. på dansk i Hvirvelløse dyr og Insekter i Danmark og Nordeuropa.

Men: for nogen tid siden var der en stakkels mand, der på diptera.info kom med et nødråb, "Jeg har forgæves forsøgt at bestemme mine tovinger, men det er ufatteligt svært. Er der ikke en eller anden, der lige kan lære mig, hvordan man kender dem fra hinanden?" - Desværre, der er ingen nemme genveje, du må selv igang med at studere. Du kan finde lister over de danske arter på faunaeuropaea.org og på Zoologisk Museums hjemmeside. Og så er vi da meget flinke over for begyndere her på fugleognatur.dk!

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole Rasmussen
#3 Kommentar postet d. 13-02-09 kl. 16:07. Emne: opslagsbog om fluer ?
Mange tak for jeres interesse men,jeg kan ikke læse"udenlandsk" desverre.

Nu har jeg beslurret mig for at fælge Erik`s forslag om, at samle et "bibliotek" af links til fluesider og iøvrigt spørge har på F&N som jeg har gjort nogle gange men,jeg synes det er morsomt, at bestemme dem selv, men som i påpeger så er de svære,jeg har da gemt Walther´s fantastiske beskrivelse af, hvad betegnelserne på de forskellige dele på dyrene hedder,det bliver nok en stor hjælp.

Grunden til jeg efterlyste bøger er, at jeg kan bedst lide at se i en bog,når jeg artsbestemmer,så kan jeg samtidig læse om de specielle kendetegn ved dyret,men igen mange tak.

venligst

Ole R

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#4 Kommentar postet d. 13-02-09 kl. 16:26. Emne: opslagsbog om fluer ?
Der er også adskillige fluefamilier, der er taget under kærlig og grundig behandling i serien "RES Handbook" fra britiske Royal Entomological Society. Det er selvfølgelig på "udenlandsk", men alle dipterer - på nær et fåtal - er jo kun navngivet på latin, der jo også er en slags "udenlandsk"

Søg f.eks. på "RES Handbook" på - se linket HER

Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg

Svaraktivitet:

(36)
#5 Svar postet d. 13-02-09 kl. 16:57. Emne: opslagsbog om fluer ?
Hej Ole

Nu ved jeg ikke hvad du mener med "de sædvanlige insektbøger fra Politikken" men jeg har i tidens løb haft god nytte af den lille håndbog "Myg og fluer i farver - Forekomst og levevis" af Henning Anthon, Politikens forlag, København 1978.

Jeg kender ikke til anden dansksproget "special-litteratur" om tovinger.

Mvh

Lars Jørgen

opslagsbog om fluer ? (Hej Ole

Nu ved jeg ikke hvad du mener med "de sædvanlige insektbøger fra Politikken" men jeg har )
Lars Jørgen Grønbjerg har vedhæftet dette billede
[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Ole Rasmussen
#6 Kommentar postet d. 13-02-09 kl. 17:28. Emne: opslagsbog om fluer ?
Hej Stig og Lars

Det jeg eftrelyste var en BOG som indeholdt en masse billeder og beskrivelser på Dansk, af fluer jeg kunne møde her i DK hvor jeg i ro og mag kunne sidde og sammenligne mine"dyr" med dem i bogen,det ønske kan så ikke opfyldes som jeg havde tænkt mig. Jammen Stig,det er ikke undgået min opmærksomhed, at de fleste arter er navngivet på latin,fint med det,det er beskrivelsen på DK jeg savnede.

Lars, jeg vil gøre mig stor umage med, at skaffe den bog du anviser,dem jeg har er dk´s insekter og insekter i farver o l,kun få sider om fluer=lidt af alt

venligst

Ole R

Besvar | Kommentér

Kent Runge Poulsen
#7 Kommentar postet d. 13-02-09 kl. 18:23. Emne: opslagsbog om fluer ?
- se linket HER

her kan stadigt - rørende billigt - købes visse bind af "Danmarks Fauna".

Bla. "Tovinger II" med nøgle til familier.

mvh, Kent

Besvar | Kommentér

Bent Odgaard

Svaraktivitet:

(10)
#8 Svar postet d. 13-02-09 kl. 19:38. Emne: opslagsbog om fluer ?
Ganske vist uden farver men med en fin og velillustreret nøgle til bestemmelse af alle dipter-familier må man ikke glemme:

Lyneborg, L. 1960. Tovinger 2. Danmarks Fauna 66. Gads Forlag, København

Den kan måske stadig findes antikvarisk?

MVH BEnt

Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(2602)
#9 Svar postet d. 13-02-09 kl. 23:10. Emne: opslagsbog om fluer ?
Hvis det drejer sig om populære introduktioner til tovinger på dansk, er der også Åke Sandhall & Hugo Andersson: Fluer og myg (1980), med fotografier og familieintroduktioner. Men hverken den eller Henning Anthons ovenfor afbildede bog giver mere end fugleognatur. Blot nogle få arter og familiebeskrivelser. Ikke brugbart til artsbestemmelse, men en appetitvækker.

Som Kent og Bent nævnte kan man stadig købe den vigtigste introduktion på dansk til tovinger, Danmarks Fauna Tovinger 2. Hvor der også er flere familier gennemgået komplet. Samt bind 3 og 4.

Danmarks Fauna Tovinger 1 handler om stankelben og er også værd at købe (antikvarisk), selvom den er forældet.

Så er der Ernst Torps bog om Danmarks Svirrefluer, som kan købes som ny.

Du vil på ingen måde blive ruineret af at købe samtlige bøger om tovinger på dansk.

Det suverænt vigtigste værk til bestemmelse af danske tovinger er imidlertid E. Lindtner (red.): Die Fliegen der paläarktischen Region, som udkom i en række tynde grå hæfter op igennem hele 1900-tallet, og som nu er næsten komplet. Omhandler alle fluer og myg i Europa, Nordafrika og Nordasien. Grundigt, kompetent, velillustreret. Selvfølgelig er de ældste hæfter forældede, men værket er et godt udgangspunkt, hvis man kan tysk. Fylder et par reolmeter, koster en formue.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator