Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

11. februar 2009

En indslæbt landsnegleart ny for Danmark

Cernuella cisalpina er en sydeuropæisk snegleart. Dens oprindelse er, som navnet siger, på sydsiden af Alperne (Italien, Slovenien, Kroatien). Den har i de senere år bredt sig meget, og findes en del steder langs Tysklands Østersøkyst, hvor jeg også selv har fundet den.

Nu er den også fundet i Danmark, nemlig i Ågesholm Grusgrav mellem Sengeløse og Høje Tåstrup ved København. Her findes den i stort antal over et flere hektar stort område. Jeg mente at have bemærket et eksemplar ved besøg på stedet i juli 2008, og ved besøg d. 7./2. 2009 i grusgraven kunne jeg finde mange skaller.

Foto af nogle skaller vedhæftes. Arten kendes på åben navle, ret dyb søm, rynket skaloverflade, variabel farvetegning med længdebånd, og rødviolet farve på inderside af skalmundingen. Størrelse ca. 12 X 8 mm for det største eksemplar.

Bestemmelsen er tjekket af med Vollrath Wiese i Tyskland.



Foto: Cernuella cisalpina

De senest indberettede arter i Naturbasen: