Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kevin Clausen
Lille lilla svamp. (Læst 2856 gange) Postet d. 16-02-09 kl. 17:15
Atter er lamelsvamp fra småtingsafdelingen. Her er jeg kommet godt og grundigt til kort. Svampen mindede mest af alt om en lille, lilla vokshat. Lugt og smag ubetydelig og mild.

Kan den kommes nærmere? Mvh. Kevin.

Lille lilla svamp. (Atter er lamelsvamp fra småtingsafdelingen. Her er jeg kommet godt og grundigt til kort. Svampen min)
Kevin Clausen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Kevin Clausen
#1 Kommentar postet d. 16-02-09 kl. 17:15. Emne: Lille lilla svamp.
Oversiden:

Lille lilla svamp. (Oversiden:)
Besvar | Kommentér

Kevin Clausen
#2 Kommentar postet d. 16-02-09 kl. 17:16. Emne: Lille lilla svamp.
Og undersiden:

Lille lilla svamp. (Og undersiden:)
Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#3 Kommentar postet d. 16-02-09 kl. 17:16. Emne: Lille lilla svamp.
Er den fra nu? Altså har den fået frost?

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#4 Svar postet d. 16-02-09 kl. 17:23. Emne: Lille lilla svamp.
Det er ingen vokshat Kevin - jeg er mest stemt for en ubestemmelig Huesvamp, lameltilheftningen viser at det ikke er Vinter-Huesvamp, og heller ikke vækstmåden stemmer.

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kevin Clausen
#5 Kommentar postet d. 16-02-09 kl. 17:30. Emne: Lille lilla svamp.
Hej Margaretha og Torbjørn! Jeg burde selvfølgelig have dato på - sorry! Den er fundet i dag i Varde kommune (Blåbjerg plantage). Vi har haft plusgrader herover siden lørdag, men om den har fået lidt frost må være et åbent spørgsmål! Der imidlertid ingen tvivl om at den er nyfremkommet. Jeg regnede også med at vokshat var udelukket Torbjørn, det var blot for at give et indtryk af svampens udseende - store, fjerne lameller, kraftig lilla farver.

Svmapen voksede på død fyr hvis det er nogen hjælp? Ellers må det blive en til glemmebogen?!

Foreløbigt tak! Kevin.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#6 Kommentar postet d. 16-02-09 kl. 17:34. Emne: Lille lilla svamp.
Jeg havde ikke regnet med at den groede på fyr, det kunne måske være spændende, men jeg tror den er for slidt og gammel, så bliver det sværere, når der i forvejen er tale om en svær gruppe.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Kevin Clausen
#7 Kommentar postet d. 16-02-09 kl. 17:37. Emne: Lille lilla svamp.
Det er helt fint Torbjørn, man kan jo ikke vinde hver gang! Jeg er kommet afsted til det vestjyske uden de bedste bøger, så jeg følte mig langt fra i forvejen!

Kevin.

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#8 Kommentar postet d. 16-02-09 kl. 17:38. Emne: Lille lilla svamp.
Jeg spørger mest, fordi Björli fandt nogle smu uslinger i "forkert" farve, som Torbjørn mikroskoperede til Sildig epaulethat, hvilken man overhoved ikke kunne se makroskopisk. Frosten/kulden tager åbenbart og misfarver svampene. Jeg kan ikke mindes at have set en huesvamp i denne kulør, navnlig ikke om vinteren. Toppet huesvamp får jo rosaagtige lameller som gammel, jeg det ligner nu heller ikke den, synes jeg.

Besvar | Kommentér

Kevin Clausen
#9 Kommentar postet d. 16-02-09 kl. 17:45. Emne: Lille lilla svamp.
Jeg kan kun give dig ret Margaretha! At svampen var lilla (også før evt. frost) tør jeg næsten godt love. Jeg har svært ved at se hvordan frost kan fremkalde (SÅ) stærke farver - men det afspejles ikke for godt i de dårlige billeder. Men der forekommer jo nogle spøjse ting derude ind imellem!

Jeg gik i stå med nøglingen på stedet, og det lader til at samme udfald forekommer her!

Kevin.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator