Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Klimaændringer -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Poul Evald Hansen
Hvilke arter indvandrer som følge af klimaændringerne (Læst 3123 gange) Postet d. 19-02-09 kl. 07:18
Det er lidt svært, for vi ved ikke, om de var kommet under alle omstændigheder.

Smalbladet Brandbæger stammer fra Sydafrika, og var ikke kommet til Danmark uden menneskets aktive eller passive hjælp. Men når den kan brede sig, kan det meget vel hænge sammen med temperaturstigningerne.

Af andre- oprindeligt indslæbte - der muligvis vil brede sig af samme grunde kan nævnes:

Hård Hjørneklap (fundet på Peberholmen)

Strand-Salat (under udbredelse ved de indre farvande mod syd)

Filtet Hestehov (ser ud til at brede sig i Køge Bugt-området.

Landsneglen Cernuella cisalpina blev nyfundet af Kåre Fog i Ågesholm Grusgrav i Høje-Tåstrup. Den stammer - som navnet antyder - fra syd for Alperne og er under udbredelse i Tyskland - og nu også konstateret i Danmark.

Og så er der flere insekter: Væksthuscikade m.fl.

Flere?

Hvilke arter er "ved egen hjælp" ved at skyde deres udbredelse mod nord til Danmark. - Kan nogen komme med gode eksempler.

Poul Evald

Besvar | Kommentér

Jørgen Lissner
#1 Svar postet d. 19-02-09 kl. 16:12. Emne: Hvilke arter indvandrer som følge af klimaændringerne
Hej Poul Evald

Undertegnede er tovholder på et fredningsforsøg for det nedlagte jernbaneareal ved Rødbyhavn og omkringliggende arealer.

Til lejligheden er vi ved at udarbejde lister over de mange nye arter som er kommet fra lande syd for Danmark og har etableret sig på Rødbyhavn. Jeg tror vi er oppe på 14 arter (insekter og edderkopper) som er nye for Danmark og som indtil videre kun er fundet ved Rødbyhavn.

Hvis vi medregner arter som først blev konstateret ved Rødbyhavn men som har formået at sprede sig videre nordpå i Danmark er der endnu flere.

En af de nye arter som er observeret på Rødbyhavn er bilag IV arten Proserpinus proserpina. Den er ikke konstateret ynglende, men det er bestemt ikke utænkeligt da habitaten passer og værtsplanterne er tilstede.

Mvh Jørgen Lissner

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#2 Kommentar postet d. 27-02-09 kl. 09:15. Emne: Hvilke arter indvandrer som følge af klimaændringerne
Jeg synes, det er tankevækkende, at arter som Kristtorn og især Vedbend breder sig så meget i naturen i disse år. Selvom de er gamle i gårde i den danske flora, så ligger Kristtorns nordgrænse omkring 0-isotermen for januar og Vedbends omkring -1-isotermen. Vedbend fryser sjældnere og sjældnere ned om vinteren og udvikler i stigende omfang store og imponerende indivuder.

Mon ikke nogle af Gyvelkvælerarterne skal på kontoen "indvandrer som følge af klimaændringerne"? - F.eks. Gul Gyvelkvæler og Vedbend-Gyvelkvæler. De vil sikkert brede sig de næste år.

En art på vej kunne være Gulstænglet Silke, som er fundet nogle få gange i Danmark. Jeg fik et vink om at den var ude på Sprogø sidste år, men det var ikke den, det var en "and" - vist et eller andet indtørret snerleværk.

Måske vil også en art som Farve-Mysike (gen)indvandre.

Poul Evald

Besvar | Kommentér

Jens Stolt
#3 Svar postet d. 07-11-09 kl. 04:16. Emne: Hvilke arter indvandrer som følge af klimaændringerne
+ nældesommerfugl, + iris

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#4 Svar postet d. 07-11-09 kl. 08:08. Emne: Hvilke arter indvandrer som følge af klimaændringerne
Under det igangværende Svampeatlas-projekt er der allerede fundet mange nye danske svampearter, men de fleste i vanskelige grupper af barksvampe, poresvampe, og f.eks. tragthatte, keglehatte, ridderhat-arten Tricholoma stans, samt allersenest (bekræftet igår) Margaretha Liebmanns fund af Barkhatten Hohenbuehelia grisea. Jeg har ikke fingeren så meget på pulsen, så jeg kan bedømme om nogle af disse skyldes klimatisk opvarmning, de tilhører nemlig alle taksonomisk svære grupper.

MEN, for ca. 5 år siden fandt ML jo Ferskenhatten (Rhodotus palmatus) som ny for DK, den er yderst sjælden i Norge og Sverige, i såvidt jeg ved lokalt varme ædelløvskove, så det kunne vel godt være et fund der var begunstiget af klimaændringerne.

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#5 Kommentar postet d. 07-11-09 kl. 08:26. Emne: Hvilke arter indvandrer som følge af klimaændringerne
#4: Tine, du må have opdaget, at stiller kritiske spørgsmål til alle siderne i natur-, miljø og klimadebatten - så det er fint, du også gør det!

Jeg er dog ikke enig med i, at de invasive arter udgør noget samfundsproblem som sådan. Men derfor kan vi jo godt diskutere dem.

Jeg har den oplevelse, at Vedbend - og især Kristtorn - i 1950erne og 1960erne overvejende fandtes - og selvforyngede sig - i kystegne med mildt klima og i det jyske søhøjland. Der er så sket en ændring, så de selvforynger sig mange andre steder.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator