Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Niels Mogensen
Skivesvamp på lærk? (Læst 729 gange) Postet d. 19-02-09 kl. 18:36
Fundet dd. i Gludsted plantage på nylig afhuggede lærkegrene, havde de været på ædelgran fandt jeg i det mindste noget der lignede i Vesterholts bog.--Lachnellula!!

Er der nogen der har et bud; belæg haves!

Mvh Niels

Skivesvamp på lærk? (Fundet dd. i Gludsted plantage på nylig afhuggede lærkegrene, havde de været på ædelgran fandt jeg i)
Niels Mogensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 842)
Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann

Svaraktivitet:

(288)
#1 Svar postet d. 19-02-09 kl. 21:25. Emne: Skivesvamp på lærk?
Jeg sidder og kigger lidt i nøglen, det kunne dreje sig om Lachnellula willkommii, Lærke-frynseskive, men man er altså nødt til at kigge på sporestørrelse m.m. Der er også Gran-frynseskive (L. subtilissima) som også kan vokse på lærk.

Jeg er ingen ørn til mikroskopi af frynsseskiver endnu, men vil da gerne gøre et forsøg hvis Torbjørn ikke vil, men han er altså skrappere til det.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#2 Kommentar postet d. 19-02-09 kl. 22:19. Emne: Skivesvamp på lærk?
Det kan du sagtens selv gøre Margaretha, der ser ud til at være store sporeforskelle imellem arterne i følge Nordic Macromycetes 1. Hvis du ikke har den, eller er for utryg ved det, vil jeg dog gerne forsøge.

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#3 Kommentar postet d. 19-02-09 kl. 22:24. Emne: Skivesvamp på lærk?
Så er det da nogle at vælge mellem, Niels .

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann

Svaraktivitet:

(288)
#4 Svar postet d. 24-02-09 kl. 14:33. Emne: Skivesvamp på lærk?
Så kom postbudet da endelig, Niels, og jeg skred omgående til værks.

Mikroskopien afslørede, at det drejer sig om Lachnellula occidentalis, der er meget almindelig på lærk (sp. 15-19 x 5,5 my,eencellede, ellipsoide/tenformede, parafyser 2 my, sække 25 x 8 my). Jodfarvningen sprang jeg over.

Så det er altså resultatet.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels Mogensen
#5 Kommentar postet d. 24-02-09 kl. 17:01. Emne: Skivesvamp på lærk?
Mange tak for bestemmelsen. Navnet har jeg hørt før, men jeg mangler viden og mikroskop til at komme videre.

Det var hurtigt tak for det.

Mvh Niels

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator