Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørn Winther Jørgensen
Hvilken svamp? (Læst 668 gange) Postet d. 19-02-09 kl. 23:59
Vokser på udgået Elm. Ingen speciel lugt eller smag. Kan der evt. være tale om Rynket Lædersvamp (Stereum rugosum )? Karup d.d..

Hvilken svamp? (Vokser på udgået Elm. Ingen speciel lugt eller smag.  Kan der evt. være tale om Rynket Lædersvamp (S)
Jørn Winther Jørgensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1028 x 772)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#1 Svar postet d. 20-02-09 kl. 07:03. Emne: Hvilken svamp?
Hej Jørn

Lagde du mærke til om undersiden blev rødlig ved såring? - hvis det er tilfældet og når den er fundet på elm, så burde det være tilfældet.

På den anden side, så ser ekseplaret til højre utrolig rynket ud, så jeg ikke tror på det. Jeg vil gerne mikroskopere den da den ser rimelig frisk ud.

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#2 Kommentar postet d. 20-02-09 kl. 21:25. Emne: Hvilken svamp?
Tak for svaret, Torbjørn. Jeg checkede desværre ikke om svampen blev rødlig ved såring. Sender belæg en af de nærmeste dage.

Mvh.

Jørn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#3 Kommentar postet d. 08-03-09 kl. 11:19. Emne: Hvilken svamp?
Det gik desværre som jeg frygtede Jørn, jeg kom ikke frem til noget som helst troværdigt.

Men for en sikkerheds skyld vedføjer jeg mine noter, såfremt Jens, Jacob eller Jan skulle få øje på tråden

Uden (tydelige) cystider, enkelte but tenformede elementer troede jeg dog i første omgang var sådanne, men udover lidt forskel i form, var de ikke til at skelne fra basidierne.

Sporer bredt ellipsoide ca. 8.5-9 x 5.25-7 µm, glatte, tyndvæggede, uden reaktion i melzer.

Basidier 4-sporede ca. 65 x 6.5 µm, ret lette at adskille ved knusning af præperatet, med øskner, subhymenium til stede.

Hyfer herunder lidt uregelmæssige, ca. 3-3.5 µm brede,lidt tykvæggede, med øskner.

Det er ikke en barksvamp, bl.a. på grund af den løse struktur, den tandede overflade og manglen på tydelige cystider.

Jeg bevarer dit materiale indtil videre, da det er godt fotograferet og i god stand, det kunne jo være at der senere kunne komme et navn på den.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#4 Kommentar postet d. 08-03-09 kl. 11:24. Emne: Hvilken svamp?
Mange tak for din ihærdige indsats for at få sat ID på svampen, Torbjørn.

Mvh.

Jørn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#5 Kommentar postet d. 17-06-09 kl. 20:19. Emne: Hvilken svamp?
Hej igen

Jeg har set på den igen og kom til det resultat at det må være Sprækkehinde (Cylindrobasidium laeve), hymeniet er mørkere og mere uregelmæssigt end hvad jeg har set, men mikroskopien er lige i skabet, jeg har bl.a. fundet de cystider jeg manglede sidst, og konstaterede at nogle af sporerene er dråbeformede.

Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#6 Kommentar postet d. 17-06-09 kl. 21:54. Emne: Hvilken svamp?
Endnu en gang mange tak, Torbjørn.

Mvh.

Jørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator