Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Poul Evald Hansen
Hvilken næsten resupinat poresvamp har vi her? (Læst 689 gange) Postet d. 22-02-09 kl. 14:34
Jeg samlede den på en ca. 25-årig død Stilk-Eg i Vestskoven i dag.

Der er 1-3 porer/mm. Porefladen er hvidlig, men anløber orange-laksefarvet ved berøring. Porelaget er hvidligt-svagt lædergulligt.

Svampen har ingen særlig lugt eller smag.

Den er - som fotoet viser - næsten resupinat, dog med nogle ret svage tilløb til hatdannelse.

Hvis den nøgles efter resupinat-nøglen i Danske Storsvampe fås Blod-Skorpeporesvamp.

Hvis den nøgles efter hatdannende-nøglen (nøgle B) fås ikke noget fornuftige.

Hvad er det?

Belæg haves!

Poul Evald

Hvilken næsten resupinat poresvamp har vi her? (Jeg samlede den på en ca. 25-årig død Stilk-Eg i Vestskoven i dag.

Der er 1-3 porer/mm. Poreflade)
Poul Evald Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (709 x 448)
Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann

Svaraktivitet:

(288)
#1 Svar postet d. 22-02-09 kl. 15:01. Emne: Hvilken næsten resupinat poresvamp har vi her?
Det er ikke Blodskorpeporesvamp man først tænker på, når man ser din svamp PE! Har du set billederne i Galleriet, der er faktisk ingen overensstemmelse.

Jeg har bare ikke noget bud på art lige nu, men vil da prøve på at finde ud af det.

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#2 Kommentar postet d. 22-02-09 kl. 15:09. Emne: Hvilken næsten resupinat poresvamp har vi her?
Jo, jeg har gennemkigget billederne, og synes der er stor lighed. Den eneste afvigelse er den lidt kraftige tilløb til hatdannelse; men en sådan kan også anes på nogle af billederne.

Farvningen ved berøring er meget tydelig på mit hjemtagne materiale, som nu ligger til tørring.

Jeg har besluttet mig for, at det er Blod-Skorpeporesvamp. Så mi vi se, hvad kvalitetsudvalget siger.

Mvh.

Poul Evald

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#3 Kommentar postet d. 22-02-09 kl. 15:13. Emne: Hvilken næsten resupinat poresvamp har vi her?
Vent lige lidt med at sætte den på Poul det bliver bare dobbelt arbejde, send mig en bid af den først - den ser sjov ud

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#4 Kommentar postet d. 22-02-09 kl. 15:14. Emne: Hvilken næsten resupinat poresvamp har vi her?
Se f.eks. - se linket HER

hvor der også er hatdannelse.

Poul Evald

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#5 Kommentar postet d. 22-02-09 kl. 15:17. Emne: Hvilken næsten resupinat poresvamp har vi her?
Hej Thorbjørn!

Jeg sender den til dig, når den er tørret lidt, så du har den om et par dage. Men jeg kan dårligt få den til andet end Blod-Skorpeporesvamp. Den hjemtagne rødmer rigtigt meget.

Mvh.

Poul Evald

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator