Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørn Winther Jørgensen
Hvilken ildporesvamp? ( (Læst 610 gange) Postet d. 24-02-09 kl. 21:05
Havde egentlig på stedet bestemt denne svamp til Skorpe-Ildporesvamp (Phellinus ferreus). Ingen speciel lugt, lidt syrlig i smagen. Men hjemkommen undersøgte jeg det hjembragte belægseksemplar og savner de små mørke "nåle" der skal være i poreområdet, samt den smalle rand uden porer og setae. Kan der evt. være tale om Pude-Ildporesvamp (Phellinus punctatus). Har godt nok kun brugt en lup med 10X forstørrelse ved undersøgelsen. Karup 24/02/2009.

Hvilken ildporesvamp? ( (Havde egentlig på stedet bestemt denne svamp til Skorpe-Ildporesvamp	(Phellinus ferreus). Ingen spec)
Jørn Winther Jørgensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1028 x 772)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#1 Kommentar postet d. 24-02-09 kl. 21:15. Emne: Hvilken ildporesvamp? (
Hvad voksede den på Jørn, umiddelbart synes jeg det ligner Skorpe-Ildporesvamp langt mere på den uregelmæssige flade, Pude - I. ligner efter det jeg har set virkelig en pude (tykkest indefter og med afrundet, jævn overflade), begge mangler de brune børster (= setae) i randen; Skorpe-I. vokser (først og fremmest) på pil og eg.

Det er rigtigt at de har cystider i porelaget, men dem har i det mindste jeg vanskeligt ved at se uden mikroskop. Jeg vil mene at x 10 er godt nok, jeg bruger normalt x12, 18.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#2 Kommentar postet d. 24-02-09 kl. 22:06. Emne: Hvilken ildporesvamp? (
Mange tak for besvarelsen, Torbjørn. Ups glemte lige at nævne at værten var Bævreasp (Populus tremula), hvilket jeg studsede lidt over. Men Skorpe-Ildporesvamp (Phellinus ferreus) er nok det rigtige.

Mvh.

Jørn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#3 Kommentar postet d. 24-02-09 kl. 22:28. Emne: Hvilken ildporesvamp? (
Du ryster mig lidt Jørn, jeg tror det er Skorpe-I., men kontakter lige Jens H.

Besvar | Kommentér

Jens H. Petersen

Svaraktivitet:

(34)
#4 Svar postet d. 25-02-09 kl. 08:30. Emne: Hvilken ildporesvamp? (
Der er (mindst) tre arter af resupinate ildporesvampe med middelsmå porer, nemlig pude-, skorpe-, og rustbrun ildporesvamp. Heraf er „pude“ glat uden småhatte og „rustbrun“ har små setae (brune hår) i randen (dette kræver en god lup).

Jeg tror som dig at din er skorpe-ildporesvamp. Den har altså ikke setae i randen men der findes setae findes i porerne. Det kan du blot ikke se uden mikroskop, for setae i porerne sidder indsænket i porevæggene og stikker næsten ikke frem.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#5 Kommentar postet d. 25-02-09 kl. 09:59. Emne: Hvilken ildporesvamp? (
Mange tak for uddybende forklaring, Jens H.

Mvh.

Jørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator