Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørn Winther Jørgensen
Almindelig Ildporesvamp (Phellinus igniarius)? (3 fotos) (Læst 1593 gange) Postet d. 25-02-09 kl. 11:00
Er det korrekt ID. Vært Rød-El (Alnus glutinosa). 5,5x3,5 cm, 4-5 porer pr. mm. Let biiter i smagen lugt ubetydelig, måske lidt svampeagtig. Karup 24/02/2009.

Almindelig Ildporesvamp (Phellinus igniarius)? (3 fotos) (Er det korrekt ID. Vært Rød-El	(Alnus glutinosa). 5,5x3,5 cm, 4-5 porer pr. mm. Let biiter i smagen )
Jørn Winther Jørgensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1028 x 772)
Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#1 Kommentar postet d. 25-02-09 kl. 11:02. Emne: Almindelig Ildporesvamp (Phellinus igniarius)? (3 fotos)
Lidt længere oppe på stammen voksede disse, som jeg tror er samme art.

Almindelig Ildporesvamp (Phellinus igniarius)? (3 fotos) (Lidt længere oppe på stammen voksede disse, som jeg tror er samme art.)
Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#2 Kommentar postet d. 25-02-09 kl. 11:03. Emne: Almindelig Ildporesvamp (Phellinus igniarius)? (3 fotos)
Gennemskåret.

Almindelig Ildporesvamp (Phellinus igniarius)? (3 fotos) (Gennemskåret.)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#3 Kommentar postet d. 25-02-09 kl. 11:24. Emne: Almindelig Ildporesvamp (Phellinus igniarius)? (3 fotos)
Flot svamp Jørn, jeg vil tro det er Phellinus alni, vender tilbage til sagen i aften, foreløbig står menuen på børnebørnspasning´

Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#4 Kommentar postet d. 25-02-09 kl. 12:21. Emne: Almindelig Ildporesvamp (Phellinus igniarius)? (3 fotos)
Tak for det, Torbjørn.

Besvar | Kommentér

Jens H. Petersen

Svaraktivitet:

(34)
#5 Svar postet d. 26-02-09 kl. 08:21. Emne: Almindelig Ildporesvamp (Phellinus igniarius)? (3 fotos)
Jeg troede ikke at P. alni var kendt fra DK (har selv været på udkik efter den), den er fx ikke angivet fra DK i Mordic Macromycetes vol 3. Men jeg ser at den er kommet på rødlisten med nogle gamle fund (1908, 1944, 1951). Mon ikke det er Per Corfixen der har bestemt disse?

Efter litteraturen kan arten gro på Alnus, Corylus, Malus mm, men det er tilsyneladende den eneste der (normalt) kan gro på Alnus. Så hvis værten virkelig er El bør det jo være den. I så fald er det et genfund af en uddød art du har gjort -- tillykke!

Der er desværre ikke rigtig angivet nogle mikrokarakterer der adskiller arten fra Phellinus igniarius og andre beskægtede arter, så det er jo lidt svært at konfirmere den ordentligt. Du burde sende et stykke til Per Corfixen, Botanisk Museum - se linket HER. Han er den bedste til evt. at bekræfte fundet.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#6 Kommentar postet d. 26-02-09 kl. 08:46. Emne: Almindelig Ildporesvamp (Phellinus igniarius)? (3 fotos)
Endnu en gang tak for et dejligt uddybende svar, Jens H. Jeg sender et stykke til Per C. og tillader mig at bruge dig som ref..

Mvh.

Jørn

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#7 Kommentar postet d. 26-02-09 kl. 09:33. Emne: Almindelig Ildporesvamp (Phellinus igniarius)? (3 fotos)
Det lyder da virkelig spændende, Jørn, du må endelig huske at fortælle os, hvad svaret bliver.

Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#8 Kommentar postet d. 26-02-09 kl. 18:47. Emne: Almindelig Ildporesvamp (Phellinus igniarius)? (3 fotos)
Det kan du regne med, Margaretha.

Mvh.

Jørn

Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#9 Kommentar postet d. 27-02-09 kl. 20:44. Emne: Almindelig Ildporesvamp (Phellinus igniarius)? (3 fotos)
Fandt d.d. en svamp mere på El (Alnus) i samme område.

Almindelig Ildporesvamp (Phellinus igniarius)? (3 fotos) (Fandt d.d. en svamp mere på El (Alnus) i samme område.)
Klik på billedet for original størrelse (904 x 679)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator