Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anni Lene Nielsen
Brun svampegruppe på bøgestamme (Læst 1042 gange) Postet d. 26-02-09 kl. 01:09
Kan der sættes navn på disse svampe, som tilsyneladende havde det fint trods sne og is

Hedvigslund skov, 05-01-2009

Venlig hilsen Anni

Brun svampegruppe på bøgestamme (Kan der sættes navn på disse svampe, som tilsyneladende havde det fint trods sne og is :-)

Hedvig)
Foto: Anni Lene Nielsen
Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#1 Kommentar postet d. 26-02-09 kl. 01:14. Emne: Brun svampegruppe på bøgestamme
Brede nedløbende lameller, som jeg ellers mest forbinder med ametysthat. Men jeg kan ikke placere den nogen steder. Er der håb om navn på dem?

Brun svampegruppe på bøgestamme (Brede nedløbende lameller, som jeg ellers mest forbinder med ametysthat. Men jeg kan ikke placere de)
Anni Lene Nielsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#2 Kommentar postet d. 26-02-09 kl. 01:52. Emne: Brun svampegruppe på bøgestamme
Lige en tilføjelse. Stammen var næsten 1 m meter tyk, har ligget længe og rådnet. Tidligere på året har jeg fundet Puklet læderporesvamp, Hjul-bruskhat og Rødært på den

Besvar | Kommentér

Henrik Mathiassen

Svaraktivitet:

(13)
#3 Svar postet d. 27-02-09 kl. 02:30. Emne: Brun svampegruppe på bøgestamme
Hej Anni

Det er Vinter-huesvamp som kendes på de let nedløbene hvide lameller som ikke farves rosa med alderen (det gør Toppet huesvamp). Og så at den vokser om vinteren og i store knipper på løvtræ.

mvh,

Henrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#4 Kommentar postet d. 02-03-09 kl. 10:40. Emne: Brun svampegruppe på bøgestamme
Jeg kan godt se hvad Henrik mener, men synes dog den virker meget lys. Det er dog en art jeg kun har set få gange. Anni, prøv at smække den ind på - se linket HER og se hvad de siger!

Hvis du har et logind op - se linket HER, er du automatisk med, hvis ikke skal du oprettes, det skal nok gå hurtigt.

Held og lykke med det

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann

Svaraktivitet:

(288)
#5 Svar postet d. 02-03-09 kl. 11:58. Emne: Brun svampegruppe på bøgestamme
Jeg bakker Henrik op. Når jeg besøger "Jans kævler", denne pragtfulde samling store bøgekævler fra orkanfaldet 99, er der store forekomster af Vinter-huesvamp og enkelte af Toppet huesvamp.

Vinterhuesvampene kan have en ret stor farvevariation; fra meget mørkbrune til noget lysere, og jeg mener absolut at Annies huesvampe er de lysere Vinterhuesvampe. Jeg har checket om der skulle være sporeforskel, men det er det ikke. Altså blot en naturlig farvevariation.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#6 Svar postet d. 02-03-09 kl. 12:08. Emne: Brun svampegruppe på bøgestamme
Jeg bøjer mig Margaretha, Anni jeg synes stadig at det ville være godt at du melder den ind på Atlasprojektets webside, ikke for at du skal lave dobbelt arbejde, men for at lære siden at kende.

Det fremgik af Generalforsamlingen i Svampeforeningen d. 28. febr. at valideringen af fund fremover er ret differentieret, fra krav om en eller få supplerende oplysninger, henvisninger til hvordan eller med hvilken litteratur svampen er blevet bestemt, foto til materialbelæg, der vil også blive mulighed for at diskutere fund.

Selv glæder jeg mig til at taste ind og derigennem lære siden nærmere at kende

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#7 Kommentar postet d. 03-03-09 kl. 23:52. Emne: Brun svampegruppe på bøgestamme
Hej Henrik, Margaretha og Torbjørn

Tak for sikker bestemmelse. Det er en ny art for mig

Torbjørn:

Jeg tror, at det bliver ved F&N for mit vedkommende. Svampene er blevet for vanskeligt et område for mig det sidste års tid .

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator