Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Knud Aage Filt
Hvilken Sejporesvamp? (Læst 444 gange) Postet d. 01-03-09 kl. 14:02
Set på undersiden af siddende,død Fyrregren.Den største er 50mm.lang og35mm.bred.5-8 mm.tykke.Hattene når 8-10mm.ud. kød hvidt og sejt.Poreflade cremefarvet,hattene mørkere.Ubetydelig lugt.Sørig i dag.

Hvilken Sejporesvamp? (Set på undersiden af siddende,død Fyrregren.Den største er 50mm.lang og35mm.bred.5-8 mm.tykke.Hatten)
Knud Aage Filt har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Knud Aage Filt
#1 Kommentar postet d. 01-03-09 kl. 14:05. Emne: Hvilken Sejporesvamp?
Nærmere.

Hvilken Sejporesvamp? (Nærmere.)
Besvar | Kommentér

Knud Aage Filt
#2 Kommentar postet d. 01-03-09 kl. 14:07. Emne: Hvilken Sejporesvamp?
1-1,5 porer pr.mm.

Hvilken Sejporesvamp? (1-1,5 porer pr.mm.)
Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#3 Svar postet d. 01-03-09 kl. 17:50. Emne: Hvilken Sejporesvamp?
Jeg har ikke set denne svamp med hatte, så min bestemmelse må tages med et lille forbehold: Skive-Sejporesvamp (Antrodia ramentacea).

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#4 Svar postet d. 02-03-09 kl. 10:59. Emne: Hvilken Sejporesvamp?
Jeg synes også den er underlig Knud, jeg har godt nok set "hat" på arten, men ikke noge der ligner dette, endvidere virker porlaget stedvist okkergulligt - tilfælde eller hvad.

Du er velkommen til at gemme en bid af den til mig, men du må meget gerne vente til du har flere arter og indsamlinger, så du kan spare på portoen.

Besvar | Kommentér

Knud Aage Filt
#5 Kommentar postet d. 02-03-09 kl. 14:44. Emne: Hvilken Sejporesvamp?
Tak til jer begge for svareneJeg gemmer en bid og sender sidst på måneden(er p.t.på job i Norge)

M.V.H.Knud.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#6 Svar postet d. 04-05-09 kl. 20:47. Emne: Hvilken Sejporesvamp?
Langt om længe Knud

Erik foreslog Skive-Sejporesvamp (Antrodia ramentacea), jeg har intet bedre bud efter at have set den i mikroskopet, men den virker altså ikke specielt sej, godt nok har jeg før set den med "hat" men det er meget udpræget her. Jeg vil imidlertid foreslå at den lades ubestemt, i det mindste til der evt. skulle dukke friskt materiale op, beklager den lange, forgæves ventetid.

For en sikkerheds skyld bevarer jeg materialet af den, og du er velkommen til at lade tråden stå åben.

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Knud Aage Filt
#7 Kommentar postet d. 05-05-09 kl. 09:29. Emne: Hvilken Sejporesvamp?
Hej Torbjørn,foreløbig tak

Jeg åbner tråden igen hvis jeg finder friskere materiale.

Du behøver ikke undskylde ventetiden,du har sikkert andre end mine belæg indenom..

Mvh.Knud.

Besvar | Kommentér

Knud Aage Filt
#8 Kommentar postet d. 05-05-09 kl. 09:30. Emne: Hvilken Sejporesvamp?
Hej Torbjørn,foreløbig tak

Jeg åbner tråden igen hvis jeg finder friskere materiale.

Du behøver ikke undskylde ventetiden,du har sikkert andre end mine belæg indenom..

Mvh.Knud.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator