Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Agnete Juul
brun svamp (Læst 1194 gange) Postet d. 01-03-09 kl. 15:27
Under ret tyk gren på hvad jeg mener er et elletræ, sidder denne svamp. Ca 20 cm lang. Træet står ved en lille opdæmmet sø i Rustrup skov. Kender nogen navnet.

Hilsen Agnete Juul

brun svamp (Under ret tyk gren på hvad jeg mener er et elletræ, sidder denne svamp. Ca 20 cm lang. Træet står ve)
Agnete Juul har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3174)
#1 Svar postet d. 02-03-09 kl. 15:30. Emne: brun svamp
Jeg synes, at det må være Stiv Ruslædersvamp.

Ole

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#2 Kommentar postet d. 02-03-09 kl. 15:59. Emne: brun svamp
Jeg synes det ligner dårligt Ole, rent bortset fra at Stiv Ruslædersvamp vokser på bøg, jeg ved dog ikke hvad det er for noget. Har du nogen mulighed for at forstørre det Agnete, så vi kan se undersiden (hymeniet) lidt bedre?

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#3 Kommentar postet d. 02-03-09 kl. 16:07. Emne: brun svamp
Ja, den klæber måske for tæt til substratet?

Ole

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#4 Svar postet d. 02-03-09 kl. 16:27. Emne: brun svamp
Hej igen

Agnete kan du checke med luppen om hymeniet er besat med brune børster? hvis du skærer den igennem mon du så kan få øje på et tydeligt "kødlag"? Der findes nogle få flere arter af slægten i DK. Hvis der er børster kan den muligvis bestemmes makroskopisk. I så fald ville det være en god ide at sende rapporteringen til - se linket HER, hvor 3 af landets fineste eksperter ser på de indkomne fund, og oven i købet som en del af deres arbejde.

Besvar | Kommentér

Agnete Juul
#5 Kommentar postet d. 04-03-09 kl. 15:45. Emne: brun svamp
Jeg har prøvet at forstørre, og skære et lille stykke jeg havde med hjem over. Jeg kan ikke finde nogle hår, med min nye 20 gange lup. Porerne ligner meget en skorpe-ildpore, men der skulle vel ikke være de små hatte?

brun svamp (Jeg har prøvet at forstørre, og skære et lille stykke jeg havde med hjem over. Jeg kan ikke finde no)
Besvar | Kommentér

Agnete Juul
#6 Kommentar postet d. 04-03-09 kl. 15:46. Emne: brun svamp
billede mere

brun svamp (billede mere)
Klik på billedet for original størrelse (750 x 445)
Besvar | Kommentér

Agnete Juul
#7 Kommentar postet d. 04-03-09 kl. 15:49. Emne: brun svamp
Et lille stykke gennemskåret, men da det er fotograferet indendørs er det lysnet en del.

Hilsen Agnete Juul

brun svamp (Et lille stykke gennemskåret, men da det er fotograferet indendørs er det lysnet en del.
Hilsen Agn)
Klik på billedet for original størrelse (850 x 567)
Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#8 Kommentar postet d. 04-03-09 kl. 16:47. Emne: brun svamp
Torbjørn, Stiv ruslædersvamp vokser da på EG! Det glemmer jeg aldrig, fordi jeg i den grad dummede mig overfor Jan om netop eg/bøg. Så ku´jeg huske det

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#9 Kommentar postet d. 04-03-09 kl. 16:56. Emne: brun svamp
Tak Margaretha, jeg checkede ikke, så seniliteten tog overhånd.

Jeg er helt enig i at det er en Ildporesvamp Agnete, men jeg har intet godt bud på arten uden mikroskopi, det generer mig at den danner konsoller og også værten generer.

Jeg skulle også have bedt dig checke frugtlegemets rand, lige uden for porelaget, om du kan finde nogle brune børster der. Du er velkommen til at gemme et eksemplar til mig og så referere til denne tråd

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator