Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørn Winther Jørgensen
Hvilken ildporesvamp? (3 fotos) (Læst 497 gange) Postet d. 02-03-09 kl. 10:39
Hvilken svamp har "limet" disse to pilegrene sammen? Har en idé om at der er tale om Rustbrun ildporesvamp (Phellinus ferruginosus), men er ikke sikker. Der er ingen porer i kanten, men jeg mangler satea, kan i hvert tilfælde i se dem og gennemskåret ses kun et samenhægende vækstlag, 5-6 porer pr. mm. Det er måske Skorpe ildporesvamp (Phellinus fereus) i stedet, men skal vækstlaget ved gennemskæring ikke være lagdelt, hvis det er den. Karup 27/02/2009.

Hvilken ildporesvamp? (3 fotos) (Hvilken svamp har "limet" disse to pilegrene sammen? Har en idé om at der er tale om Rustbrun ildpor)
Jørn Winther Jørgensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (644 x 484)
Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#1 Kommentar postet d. 02-03-09 kl. 10:40. Emne: Hvilken ildporesvamp? (3 fotos)
Lidt tættere på.

Hvilken ildporesvamp? (3 fotos) (Lidt tættere på.)
Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#2 Kommentar postet d. 02-03-09 kl. 10:42. Emne: Hvilken ildporesvamp? (3 fotos)
Undersiden af den nederste pilegren.

Hvilken ildporesvamp? (3 fotos) (Undersiden af den nederste pilegren.)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#3 Svar postet d. 02-03-09 kl. 12:12. Emne: Hvilken ildporesvamp? (3 fotos)
Hej Jørn

Der er to slags overflader på dine fotos, er der porer på begge? - hvis det er tilfældet vil jeg skyde på at det er en utypisk P. punctatus, som netop har et lagdelt porelag.

Hvis det er muligt ville det være godt at få en endnu mere forstørret udgave af foto 2; en bestemmelse vil jeg dog helst overlade til folk med mere forstand på Ildporesvampe end jeg.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#4 Kommentar postet d. 02-03-09 kl. 12:28. Emne: Hvilken ildporesvamp? (3 fotos)
Tak for svaret, Torbjørn. Her lige forstørret udgave af foto 2.

Mvh.

Jørn

Hvilken ildporesvamp? (3 fotos) (Tak for svaret, Torbjørn. Her lige forstørret udgave af foto 2.

Mvh.
Jørn)
Klik på billedet for original størrelse (644 x 603)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#5 Svar postet d. 02-03-09 kl. 16:35. Emne: Hvilken ildporesvamp? (3 fotos)
Hej Jørn

Ifølge en mail fra Jens H. kan den ikke klares uden mikro, du er velkommen til at samle den sammen med andre og give mig den ved lejlighed.

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#6 Kommentar postet d. 02-03-09 kl. 20:12. Emne: Hvilken ildporesvamp? (3 fotos)
Endnu en gang mange tak, Torbjørn.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator