Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Niels Mogensen
Hjælp til artsbestemmelse! (Læst 797 gange) Postet d. 03-03-09 kl. 15:08
Er der nogen, der kan hjælpe mig med denne trøffellignende sag? I mit forsøg på at holde mandtal over de midtjyske hjortebægre, stødte jeg idag på denne i en midtjysk plantage, tilsyneladende gravet op af rådyr, når de skraber i skovbunden. Ca 1-1 1/2 cm, ret hårde og ingen særlig lugt, men jeg er forkølet så--. Det har jo været fristende at tænke på hjortetrøffel af en slags, ikke fordi de er gravet op af rådyr--. Men jeg har jo før taget fejl, så --.Belæg haves. 7 stk dog 1 nu overskåret.NB farven er nok lidt for gylden, da det er kunstlys. Jeg vil sige den er lys gullig.

Mvh Niels

Hjælp til artsbestemmelse! (Er der nogen, der kan hjælpe mig med denne trøffellignende sag? I mit forsøg på at holde mandtal ove)
Niels Mogensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#1 Kommentar postet d. 03-03-09 kl. 15:41. Emne: Hjælp til artsbestemmelse!
Det er jo herligt at se lidt specielle svampe, Niels.

Ved ved intet om Hjørtetrøfler (som jeg tror det er), men der er stor overensstemmelse med Vortet hjortetrøffel på side 37 i Danmarks svampe, dine er bare ikke så langt hen i modningen.

Det er mit forsigtige bud.

Besvar | Kommentér

Niels Mogensen
#2 Kommentar postet d. 03-03-09 kl. 16:55. Emne: Hjælp til artsbestemmelse!
Ja den har jeg jo også set på. Men måske jeg skal tage den med til Torbjørn på torsdag, når han vil give mig praktisk lektion

Mvh Niels

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3174)
#3 Svar postet d. 03-03-09 kl. 17:28. Emne: Hjælp til artsbestemmelse!
Så vil jeg prøve med Grynet Hjortetrøffel. Forskellen på de to er, at det indre peridium (lag 2) er marmoreret hos Vortet H., mens det ikke er det hos Grynet H. Og det synes jeg ikke, at det er på dit billede.

Ole

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#4 Kommentar postet d. 03-03-09 kl. 17:36. Emne: Hjælp til artsbestemmelse!
Det vil nok være en stor fordel at se dem in natura.

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#5 Kommentar postet d. 03-03-09 kl. 17:42. Emne: Hjælp til artsbestemmelse!
Ja, men nu har vi to bud. Så må vi se hvad Torbjørn kommer til.

Ole

Besvar | Kommentér

Niels Mogensen
#6 Kommentar postet d. 03-03-09 kl. 17:42. Emne: Hjælp til artsbestemmelse!
Det vil give dig ret i Ole. Der er ingen marmorering, som gengivet i Danmarks svampe. Snitfladen er brunlig og under lup kan det godt virke som om der er et lille hulrum i midten.Det højre billede af snitfladen kommer nærmest virkeligheden.Overfladen er på nogen ret regelmæssig. Andre mere nubret. Jeg skar en mere igennem og forskellen var at det brune lag under overflade var her mørkere.

Mvh Niels

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3174)
#7 Svar postet d. 03-03-09 kl. 17:54. Emne: Hjælp til artsbestemmelse!
Der er endnu en art i DK uden marmorering, resten har. Vi må nok afvente Torbjørns afgørelse.

Ole

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#8 Kommentar postet d. 03-03-09 kl. 17:55. Emne: Hjælp til artsbestemmelse!
Du er meget velkommen til at tage den med Niels, men umiddelbart tror jeg næppe den er moden, men det finder vi ud af!

Ps. Iøvrigt fandt jeg Hjortebæger idag i Hårup S., den har jeg ikke set før

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Niels Mogensen
#9 Kommentar postet d. 05-03-09 kl. 18:37. Emne: Hjælp til artsbestemmelse!
Hej Torbjørn

Efter vores møde i dag fandt jeg jo ud af at min hjortetrøffel er umoden og at endelig bevisførelse på arten ikke kan gives. Og kke et ord om "hjorteb----".

Jeg er meget tilfreds med svaret, men har jo lidt svært ved at markere grønt flag pt.

Tak for en lærerig dag, som lige skal fordøjes.

Mvh Niels

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator