Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Mette Kramer Kristensen
Er det her en ravn? (Læst 4646 gange) Postet d. 11-03-09 kl. 01:57
Jeg har ikke set sådan en her før - jeg troede først, at det var en gråkrage, men synes så ikke, at der var så meget gråt at se...faktisk intet! Jeg har kigget i min fuglebog, som jeg fik i julegave, og mit bedste bud er en ravn. Det var en stor krabat. Set i dag i Botanisk Have, Kbh.

Mange hilsner,

Mette

Er det her en ravn? (Jeg har ikke set sådan en her før - jeg troede først, at det var en gråkrage, men synes så ikke, at )
Foto: Mette Kramer Kristensen
Besvar | Kommentér

Frits Thomsen
#1 Svar postet d. 11-03-09 kl. 02:10. Emne: Er det her en ravn?
Hmmm ...jeg ville nu snarere sige at det er en Sortkrage ... synes ikke næbet er helt kraftigt nok til ravn .

MVH Frits

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anders Tvevad

Svaraktivitet:

(69)
#2 Svar postet d. 11-03-09 kl. 02:16. Emne: Er det her en ravn?
Kære Mette

Den er lidt drilsk uden lyd og med kun grenene til at indikere størrelsen.

Men ligner mest en ung råge (fra sidste år), som derfor endnu ikke har fået de lyse fjerbørster ved overnæbbet.

Næbbet er ret spids, hvorimod der er mere kraftigt og buet hos krage (også sortkrage, som dog ikke ses i Botanisk Have i Kbh., men mere i det jyske) - og endnu kraftigere hos ravnen (som absolut heller ikke er et almindeligt syn i byen).

I øvrigt skal man vist være mere end heldig at komme så tæt på en vild ravn eller krage. De plejer at være meget vagtsomme, hvis hvis de føler sig gloet på. Råger i byen plejer at være mindre sky over for nysgerrige blikke.

m.v.h. Anders

Besvar | Kommentér

Mette Kramer Kristensen
#3 Kommentar postet d. 11-03-09 kl. 02:28. Emne: Er det her en ravn?
Kære Frits og Anders (natteravne ),

Tak for jeres hurtige svar! Jeg har hverken set råge eller sortkrage før (jeg er temmelig ny til det her med fuglene ), så jeg kan ikke sammenligne. Jeg har et par billeder til, men på samme sted, så jeg tror ikke, at de ville kunne bidrage yderligere. Og så må jeg bekende, at jeg midlertidig mistede fokus, da jeg fik øje på et egern i samme træ (som jeg ved, hvordan ser ud men desværre ser alt for sjældent...), og da egernet var væk, var den sorte fugl også væk. Synes nu ikke, at fjerene havde den der metalglans jeg har set på rågebilleder? Den var mindst lige så stor som en gråkrage, og mit umiddelbare indtryk var, at den også var større.

Mette

Besvar | Kommentér

Eva Hansen
#4 Kommentar postet d. 11-03-09 kl. 09:03. Emne: Er det her en ravn?
En råge fra sidste år, ville ha'' lyst næb og hovedformen passer ikke helt på en råge

Min mening er, at fuglen er en sortkrage, dens næb ligner mest krage.

mvh Eva

Besvar | Kommentér

Henrik Callesen

Svaraktivitet:

(156)
#5 Svar postet d. 11-03-09 kl. 09:19. Emne: Er det her en ravn?
Rågeunger fra sidste år har fjerklædt næbrod i op til et år og ligner i den periode sortkragen meget dog har de lysere mundvige end sortkragen. Først når de sorte fjer forsvinder er det at det nøgne lyse parti kommer frem.

Jeg tror dog også mest på sortkrage da næbbet virker kraftigere og mere bøjet i spidsen end råge.

Mvh Hnrk

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Rune Larsen
#6 Kommentar postet d. 11-03-09 kl. 14:18. Emne: Er det her en ravn?
Tjek lige denne tråd - måske samme problem: - se linket HER

Mvh Rune

Besvar | Kommentér

Ole Nielsen

Svaraktivitet:

(864)
#7 Svar postet d. 11-03-09 kl. 14:38. Emne: Er det her en ravn?
Observeret for 1 mdr. siden ca. 1 km. fra Botanisk Have.

- se linket HER

Sortkrage virker nærliggende..

Mvh.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen

Svaraktivitet:

(143)
#8 Svar postet d. 11-03-09 kl. 14:41. Emne: Er det her en ravn?
Hej Mette

Det samme spørgsmål stillede jeg for to år siden. Ravnen drillede mig i lang tid, før jeg endelig fik et skud af den, da den passerede huset. Det er en vanvittig sky fugl, så det er ikke den, som har sat sig lige midt i byen. Det tog mig rigtig lang tid at få den endeligt bestemt. Først så jeg den i det fjerne nogle gange, eller hørte dens rallende lyd nogle gange, så endelig en dag dukkede den op i et heldigt øjeblik, hvor den ikke havde set mig i forvejen, og jeg lige havde kameraet ved hånden. Det stod på et lille års tid, før jeg endelig fik den i kassen

Her er tråden, som du kan læse, hvis du har lyst

- se linket HER

Dit spørgsmål fik mig forøvrigt til at opdage, at min tråd aldrig var blevet afsluttet. Så det er den nu. Tak for "hjælpen"

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Mette Kramer Kristensen
#9 Kommentar postet d. 12-03-09 kl. 01:28. Emne: Er det her en ravn?
Kære alle,

Hvis jeg kigger samlet på svarene, synes konklusionen at være, at det er en sortkrage. Er I enige? Det var iøvrigt også, hvad min gode fugleven mente, som jeg har konsulteret i mellemtiden.

Skægt at læse din gamle tråd, Anni

Mange hilsner,

Mette

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator