Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørn Winther Jørgensen
Hvilken poresvamp? (3 fotos) (Læst 826 gange) Postet d. 13-03-09 kl. 21:50
Hvilken poresvamp har vi her? Vokser på elm som er bukket under for elmesygen. For mig lidt anis agtig lugt, 4-5 porer pr. mm. Virker blød gummiagtig når man trykker den på poresiden. Oversiden har ligesom lidt kobber agtig farve på det delvis tørrede eksemplar. Karup 13/03/2009.

Hvilken poresvamp? (3 fotos) (Hvilken poresvamp har vi her? Vokser på elm som er bukket under for elmesygen. For mig lidt anis agt)
Jørn Winther Jørgensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1028 x 772)
Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#1 Kommentar postet d. 13-03-09 kl. 21:51. Emne: Hvilken poresvamp? (3 fotos)
Ældre eksemplar.

Hvilken poresvamp? (3 fotos) (Ældre eksemplar.)
Klik på billedet for original størrelse (904 x 679)
Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#2 Kommentar postet d. 13-03-09 kl. 21:52. Emne: Hvilken poresvamp? (3 fotos)
Undersiden.

Hvilken poresvamp? (3 fotos) (Undersiden.)
Klik på billedet for original størrelse (858 x 645)
Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann

Svaraktivitet:

(288)
#3 Svar postet d. 13-03-09 kl. 22:48. Emne: Hvilken poresvamp? (3 fotos)
Undersiden viser billeangreb og det er vist kun på Flad lakporesvamp jeg har set den slags, så mon ikke det er det. Men det er dog eventyrligt gamle svampe, ikke?

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#4 Kommentar postet d. 14-03-09 kl. 11:52. Emne: Hvilken poresvamp? (3 fotos)
Tak for svaret, Margaretha. Bortset fra det første foto af svampen, som vokser helt i bunden af de sørgelige rester af elmetræet, er de øvrige ældre eksemplarer. Jeg nænnede ikke at skære den af for at få et foto af porefladen, derfor porefladen af et ældre eksemplar. Det der fik mig til at forespørge var, at jeg synes hatranden er for rund. De eksemplarer af Flad lakporesvamp jeg har set hidtil har været mere skarp hatranden. Har d.d. checked porefladen og da den anløber varigt brunlig ved berøring, har du som sædvanlig ret.

Det du kalder billeangreb, kunne det ikke være galler der skyldes fluen Agathomyia wankowiczii?

Mvh.

Jørn

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#5 Kommentar postet d. 14-03-09 kl. 12:36. Emne: Hvilken poresvamp? (3 fotos)
Det kan godt være at det er fluer, jeg kan sgisme ikke huske om det er det ene eller det andet. Der er vistnok et billede i Galleriet af en svamp fra undersiden, hvor kreaturen er navngivet.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#6 Svar postet d. 14-03-09 kl. 12:48. Emne: Hvilken poresvamp? (3 fotos)
Hej Jørn og Margaretha

Jeg er helt enig med Margaretha, men fluen / billen vil jeg ikke umiddelbart blande mig i. Når jeg på et tidspunkt får gravet en artikel om bille / flueangreb på poresvampe op, så kan det dog være jeg vender tilbage.

Jeg har lagt mærke til at Flad Lakporesvamp starter meget rundt ofte helt eller delvist hvidt. Så jeg vil tro at der er tale om ret unge, afdøde eksemplarer.

Snakkede iøvrigt med Jens H. igår om problemet med gamle svampe, hverkan han eller Jan ville "takke" os for at indrapportere synligt gamle, afdøde eksemplarer til "Svampeatlas".

Når det er sagt, så kan det i nogle tilfælde være stort set umuligt at bedømme, men et par clous:

Kødporesvampe kan sagtens holde sig rimeligt friske til efter Januar, men det ville da være urimeligt at indrapportere dem. Jeg ville heller ikke indrapportere fjorgamle arter af Stilkporesvamp, og ejheller Rødmende Læderporesvamp; men løsningen er dog bestemt ikke altid oplagt.

Derimod ville jeg selv indrapportere flere arter af Krystalporesvamp som ser meget friske ud nu. Jeg vil altså forsøgere at vurdere fra sag til sag, og blev altså noget klogere (synes jeg selv) under turen med Jens.

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#7 Kommentar postet d. 14-03-09 kl. 12:53. Emne: Hvilken poresvamp? (3 fotos)
Jeg mener at have fået at vide af Christian Lange en gang i tidernes morgen, at så længe en svamp er sporulerende, kan det indberettes, selvom den måske ser farlig ud.

Jeg har også spekuleret på, om det ikke er en god idé at indberette døde sjældenheder på F&N med angivelse af "død" blot for at kunne vide hvad/hvor der er spændende svampe, og som skal opsøges igen.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#8 Svar postet d. 14-03-09 kl. 13:20. Emne: Hvilken poresvamp? (3 fotos)
Ja det er en gammel sag, med gamle tråde

- se linket HER

Det ville være OK at indrapportere en sjælden svamp som død, for at give mulighed for at gensøge stedet i sæsonen.

Jeg vil være ked af det hvis muligheden det blev brugt overdrevet meget; da svampe, alt andet lige, er sværere at bestemme når de ikke er friske.

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#9 Kommentar postet d. 14-03-09 kl. 13:50. Emne: Hvilken poresvamp? (3 fotos)
Kan man bestemme svampen og er den stadig (i live), må en indraportering vel være rimlig. Jeg har haft gruligt lyst til at indtaste alle de svampe jeg har fundet i år på atlasset, men har ikke gjort det fordi jeg ved at de er emsige med døde svampe, da de ikke har et filter der kan isolerer den slags datasæt, men reelt set har man jo set svampen på nævnte årstid selvom den er død.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator