Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ruth Ahlburg
Tøndersvampefestival. Hvad sker der? (Læst 780 gange) Postet d. 12-04-09 kl. 18:54
I dag kom jeg forbi den døde stamme af en vindfældet bøg i Jægersborg Hegn med masser af tøndersvampe på. Allerede på flere meters afstand var der en umiskendelig lugt af overmoden frugt og på især svampenes undersider sag hundredevis af bananfluer af mindst 2 arter, - den lille art går jeg videre med i andet forum, den større art var der mindst 10 eksemplarer af, - arten Leucophenga maculata. Og jeg kunne endda kun kikke på de nederste svampe. Fluerne fouragerede ivrigt på svampenes undersider på noget, der måske er udflydende sporer eller sad på svampenes overside og hvilede, viftede med vingerne eller parrede sig.

Har tøndersvampen en periode, hvor sporerne afgives, og hvor de lugter som beskrevet, eller er der andre forklaringer?

Mvh Ruth Ahlburg

Tøndersvampefestival. Hvad sker der? (I dag kom jeg forbi den døde stamme af en vindfældet bøg i Jægersborg Hegn med masser af tøndersvamp)
Ruth Ahlburg har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Ruth Ahlburg
#1 Kommentar postet d. 12-04-09 kl. 18:56. Emne: Tøndersvampefestival. Hvad sker der?
svampens underside

vh Ruth

Tøndersvampefestival. Hvad sker der? (svampens underside
vh Ruth)
Klik på billedet for original størrelse (770 x 513)
Besvar | Kommentér

Ruth Ahlburg
#2 Kommentar postet d. 12-04-09 kl. 18:57. Emne: Tøndersvampefestival. Hvad sker der?
De små bananfluer

Mvh Ruth

Tøndersvampefestival. Hvad sker der? (De små bananfluer
Mvh Ruth)
Klik på billedet for original størrelse (770 x 607)
Besvar | Kommentér

Ruth Ahlburg
#3 Kommentar postet d. 12-04-09 kl. 18:58. Emne: Tøndersvampefestival. Hvad sker der?
To Leucophenga maculata

Mvh Ruth

Tøndersvampefestival. Hvad sker der? (To Leucophenga maculata
Mvh Ruth)
Klik på billedet for original størrelse (770 x 479)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 12-04-09 kl. 20:10. Emne: Tøndersvampefestival. Hvad sker der?
Hej Ruth

Ifølge en gammel undersøgelse (Bjørnekær 1938) publiceret i Friesia 2 (1): 1-41 har Tøndersvampen to sporefældningsperioder, nemlig (marts) april-juni og (august) september-oktober.

Såvidt jeg husker, kan man være heldig at se selve sporespredningen i stille vejr.

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ruth Ahlburg
#5 Kommentar postet d. 12-04-09 kl. 20:33. Emne: Tøndersvampefestival. Hvad sker der?
Hej Torbjørn.

Fint, det kan forklare fænomenet. Ved du, om det er kendt med den ret markante lugt af overmoden frugt? Jeg forestiller mig, det er sporerne, der udgør det gule filigran, der hænger under porerne, og som fluerne spiser af.

Mvh Ruth

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#6 Svar postet d. 12-04-09 kl. 20:57. Emne: Tøndersvampefestival. Hvad sker der?
Jeg har lige checket tidsskriftet svampe. Her er der en nyere artikel om Sporespredning hos poresvampe Simon Skov: Tøndersvamp-ny viden om en velkendt svamp Svampe 45 (2002), samt for dig nok især: Palle Jørum: Svampe og biller i Svampe 46 (2002). Hvis du kontakter mig direkte kan du få adresse og email på Palle Jørum.

Iøvrigt kan du låne de pågældende numre af svampe på biblioteket.

Du kan også gå ind på Svampeforeningens hjemmeside (- se linket HER), slå op under foreningens publikationer, da det er muligt at artiklerne kan downloades (jeg har ikke checket det sidste).

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator