Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
6. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Erik Thomsen
Ildporesvamp på eg, birk, poppel og bøg ? (Læst 1089 gange) Postet d. 18-04-09 kl. 19:35
Kan man forholdsvist sige noget om hvor sikkert værtstræet er til at angive arten af ildporesvampe

Vært: Eg

Ildporesvamp på eg, birk, poppel og bøg ? (Kan man forholdsvist sige noget om hvor sikkert værtstræet er til at angive arten af ildporesvampe 
)
Erik Thomsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Erik Thomsen
#1 Kommentar postet d. 18-04-09 kl. 19:36. Emne: Ildporesvamp på eg, birk, poppel og bøg ?
Og nedefra

Ildporesvamp på eg, birk, poppel og bøg ? (Og nedefra)
Besvar | Kommentér

Erik Thomsen
#2 Kommentar postet d. 18-04-09 kl. 19:38. Emne: Ildporesvamp på eg, birk, poppel og bøg ?
Vært: Birk

Ildporesvamp på eg, birk, poppel og bøg ? (Vært: Birk)
Klik på billedet for original størrelse (653 x 490)
Besvar | Kommentér

Erik Thomsen
#3 Kommentar postet d. 18-04-09 kl. 19:39. Emne: Ildporesvamp på eg, birk, poppel og bøg ?
Og nedefra

Klik på billedet for original størrelse (653 x 490)
Besvar | Kommentér

Erik Thomsen
#4 Kommentar postet d. 18-04-09 kl. 19:42. Emne: Ildporesvamp på eg, birk, poppel og bøg ?
Vært: bævreasp - ikke helt nyt individ desværre

Ildporesvamp på eg, birk, poppel og bøg ? (Vært: bævreasp - ikke helt nyt individ desværre)
Klik på billedet for original størrelse (647 x 486)
Besvar | Kommentér

Erik Thomsen
#5 Kommentar postet d. 18-04-09 kl. 19:46. Emne: Ildporesvamp på eg, birk, poppel og bøg ?
Vært: Bøg

Ildporesvamp på eg, birk, poppel og bøg ? (Vært: Bøg)
Besvar | Kommentér

Erik Thomsen
#6 Kommentar postet d. 18-04-09 kl. 19:46. Emne: Ildporesvamp på eg, birk, poppel og bøg ?
Og nedefra

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#7 Kommentar postet d. 18-04-09 kl. 19:53. Emne: Ildporesvamp på eg, birk, poppel og bøg ?
Jeg synes nu nok, at det mere ligner gammel Tøndersvamp.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#8 Svar postet d. 18-04-09 kl. 20:10. Emne: Ildporesvamp på eg, birk, poppel og bøg ?
Hej Erik

No. 1 har jeg intet godt bud på, se også Peter Krogh´s indlæg her: - se linket HER

Jeg tror ikke den kan bestemmes uden en nærmere undersøgelse, enten ved Jens H. Petersen eller Jacob Heilmann-Clausen

No. 2, er jeg rimeligt sikker på forestiller en gammel mørk Tøndersvamp, den ser ofte sådan ud når den gror på birk og er langt ovre sidste salgsdag.

No. 3, kunne efter værten at dømme godt være Phellinus tremulae, men som du selv skriver så er den netop gammel. No. 2 og 3 ville jeg ikke selv indberette på grund af deres alder, og forøgede bestemmelsesusikkerhed.

Nogle Ildporesvampe er åbenbart meget værtstro, f.eks. Alm. Ildporesvamp (Phellinus igniarius), Poppel-Ildporesvamp (P. populicola), mens f.eks. Skorpe-Ildporesvamp vokser på en række forskellige værter.

Mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#9 Svar postet d. 18-04-09 kl. 20:14. Emne: Ildporesvamp på eg, birk, poppel og bøg ?
Jeg ser først nu den sidste: Her er jeg lige ved at mene at du har fat i en gammel (men stadig frisk) Randbæltet Hovporesvamp (Fometopsis pinicola), jeg synes jeg kan ane lidt rødligt i randen, jeg har selv for nyligt fundet den på bøg.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator