Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Klimaændringer -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Poul Evald Hansen
Atomkraft - hvad siger vi - hvad gør vi? (Læst 4947 gange) Postet d. 25-04-09 kl. 09:39
Dele af den politiske højrefløj (f.eks. Liberal Alliance og dele af Venstre) er blevet grebet af påtagen miljøansvarlighed og påpeger A-kraft som en oplagt CO2-besparende mulighed.

Denne diskssion har vi haft oppe før i danmarkshistorien. Men hvad nu? - Jeg overvejer at grave mig ned til alle papirerne fra Atomkraft Nej Tak-kampagnerne fra for ca. 25 år siden, hvis jeg stadig har dem liggende, hvad jeg nok ikke har.

Men altså: det er nok værd lige at overveje, hvordan vi kan reagere på dette i vores argumentation.

Det vil helt sikkert poppe op mange gange i den kommende tid.

Poul Evald

Besvar | Kommentér

Allan Haagensen
#1 Svar postet d. 25-04-09 kl. 10:15. Emne: Atomkraft - hvad siger vi - hvad gør vi?
I Viden Om på TV var der en udsendelsen om anden generations atomkræftværker, som skulle genbruge det gamle radioaktive affald.

Når dette gamle affald med en halveringstid på ca. 50000 år blev genbrugt, røg halveringstiden ned til sølle 100 år.

Det lyder i mine ører positivt, at kunne genbruge det gamle højradioaktive affald så grundigt. Det er så effektivt at jeg kunne få lyst til at atomkræft indføres i Danmark, såfremt det udelukkende er disse anden generation værker, der kommer.

Med Venlig Hilsen

Allan

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#2 Kommentar postet d. 25-04-09 kl. 10:21. Emne: Atomkraft - hvad siger vi - hvad gør vi?
Jo, men jeg husker da svagt fra fysiktimerne, at man ikke sådan kan trylle med radioaktive halveringstider?

Jeg mener også at have hørt, at der med det nuværende antal A-kraftværker kun er råstof til 40-50 år. - Og hvad så bagefter? Så har vi en masse farligt affald, vi skal gøre af et eller andet sted.

Men lidt absurd er det da, at vi vi får ca. 10 pct. af vores strøm fra A-kraftværker i Sverige.

Poul Evald

Besvar | Kommentér

Allan Haagensen
#3 Svar postet d. 25-04-09 kl. 10:34. Emne: Atomkraft - hvad siger vi - hvad gør vi?
Jeg undrede mig også over,at det kunne lade sig gøre,at genbruge atomkræftaffald så effektivt på franske 2.generation værker, men ikke desto mindre var det hvad udsendelsen på DR "Viden Om" påpegende.

Det er forbløffende, men sådan er videnskaben jo nogen gange, når nytænkning opstår.

Jorden var engang flad i videnskabens verden, men blev senere rund i samme ånd

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Katrine Meisner
#4 Kommentar postet d. 25-04-09 kl. 11:41. Emne: Atomkraft - hvad siger vi - hvad gør vi?
Det er en svær problemstilling! Mest fordi jeg ikke har god nok viden til at komme med modargumenter.

Så meget desto vigtigere at det tages op

At atomenergi er CO2-fri er en myte. Udvindingen af uran er meget energikrævende og afskaffelsen ligeså.

Derudover er store miljømæssige konesekvenser både ved udvindingenog afskaffelsen.

Ved brug af atomkraft kommer man ikke uden om at råmaterialet ikke er fornybart (selvom det skulle kunne genbruges) - det samme problem som anvendelse af fossile brændstoffer.

Det er således ikke en holdbar løsning.

Derudover kan atomkraft kan kun bruges til produlktion af el og kan derfor ikke løse hele klimaproblemet.

Derudover vil en massiv investering i atomkraft være meget dyr. Pengene vil være bedre investeret vedvarende energi: sol/vindkraft.

Jeg synes ikke at der er agumenter der er gode nok til at indføre atomkraft, men igen det beror til dels på en "mavefornemmelse". Det er forholdsvis svært at finde uafhængig information om akraftens klimaeffekt.

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#5 Kommentar postet d. 25-04-09 kl. 12:05. Emne: Atomkraft - hvad siger vi - hvad gør vi?
Katrine, det er en god sammenfatning, du giver. Håber andre vil ytre sig. - Er der nogen, der kender til CO2-regnskaber for de forskellige energibesparelser?

Det koster jo også CO2 at isolere et hus, producere og opsætte et solfangeranlæg o.s.v.

Vi kommer ind på noget interessant miljøøkonomi:

1. CO2-afskrivning: Det giver så og så meget CO2 at etablere den og den energibesparelse (CO2-besparelse). Hvor lang er afskrivningstiden? - Hvis det medfører f.eks. 5 t. ekstra CO2 at isolere et hus og besparelsen i CO2-udledning, som isoleringen giver er 1 t./årligt - så er CO2-afskrivningstiden 5 år. Men hvad hvis vi kan finde et andet tiltag til samme pris, der giver større CO2-besparelse?

2. Økonomisk afskrivning: Det koster så mange kroner at etablere den og den energibesparelse, lad os f.eks. sige 100.000 kr. Vi sparer herefter 8000 i energi om året. Så er afskrivningstiden 100.000/8000 kr = 12,5 år

3. Man Hvad hvis de 100.000 kr. investeret i en anden sammenlignelig energibesparelse havde givet en årlig besparelse på 15.000 kr., så var afskrivningstiden kun 6 2/3 år.

Findes sådanne beregninger et eller andet sted lidt mere samlet?

Jeg ved godt, det her er en naturhjemmeside. Men når vi diskuterer CO2, så må disse aspekter også med.

Findes der sådanne regnskaber for ekstra CO2 ved udvinding og rafinering af uranmalm og nedlukning af gamle A-kraftværer?

Poul Evald

Besvar | Kommentér

Kurt Christensen
#6 Kommentar postet d. 25-04-09 kl. 12:06. Emne: Atomkraft - hvad siger vi - hvad gør vi?
Tjae, jeg synes, problemerne med affaldet osv er for store og Danmark for lille

I stedet skal vi profilere os på alternativ energi fordi vi som samfund kan tjene mere på dette, end på atomkraft, da atomkraft faktisk ikke er blandt den billigste energiform.

Arbejdspladser er der ikke mange af med atomkraft, men det er der med alternativ energi.

Nu tror jeg aldrig, atomkraft bliver indført i Danmark, så jeg vil foreslå en tilbagelænet tilstand og lade tilhængerne dumme sig, det kommer helt af sig selv

Besvar | Kommentér

Jens Elm Sørensen
#7 Svar postet d. 25-04-09 kl. 12:07. Emne: Atomkraft - hvad siger vi - hvad gør vi?
Jeg havde nu ikke noget imod at brændstoflageret blev nedbragt på forsvarlig vis.

Men derudover er det jo ingen løsning på problemet.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kjeld Smed
#8 Kommentar postet d. 25-04-09 kl. 14:12. Emne: Atomkraft - hvad siger vi - hvad gør vi?
"så jeg vil foreslå en tilbagelænet tilstand og lade tilhængerne dumme sig, det kommer helt af sig selv"

Engageret stillingtagen og

nytænkning.

Vh

Kjeld

Besvar | Kommentér

Svend Høst
#9 Kommentar postet d. 25-04-09 kl. 14:17. Emne: Atomkraft - hvad siger vi - hvad gør vi?
Danmark er alt for lille til atomkraft, men vi kan gøre som Jesper klein foreslog dengang debatten rasede i 70erne, afhold en folkeafstemning og i det amt der har flest ja stemmer der placerer vi A kraftværket.

Mvh. Svend Høst

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator