Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Hans Henrik Bruun
Værtsoplysninger for parasitiske svampe (Læst 548 gange) Postet d. 28-04-09 kl. 21:48
Jeg savner mulighed for at angive oplysninger om vært for planteparasitiske svampe, som fx rust og brand. Det samme gælder i og for sig for en masse saprofytiske svampe med specielle krav til substratet. Observatørerne kan naturligvis skrive den slags oplysninger i en kommentar, men det gøres langt fra konsekvent - faktisk kun på en mindre del af indbretningerne. Står jeg helt alene med det synspunkt? Hvad siger andre brugere og koordinator for gruppen?

Hans Henrik

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#1 Svar postet d. 28-04-09 kl. 23:06. Emne: Værtsoplysninger for parasitiske svampe
Det står du bestemt ikke alene med, der har tidligere været en diskussion herom og såvidt jeg husker var det noget der ville blive taget hensyn til i det nye indtastningsmodul.

Økologiske oplysninger herunder vært, er også ofte afgørende i andre svampegrupper.

Mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#2 Kommentar postet d. 07-05-09 kl. 12:02. Emne: Værtsoplysninger for parasitiske svampe
Jeg har lige modtaget følgende fra Thomas Læssøe om det at bestemme rust og brandsvampe generelt:

"Dit generelle råd til rustfolk er at værten skal bestemmes og angives kritisk og så er vedkommende enten via gode billeder eller via mikroskop nødt til at angive hvilket sporestadie det drejer sig om. På Vorterod findes to (muligvis tre) rustsvampe og en brand, men den ene rust forekommer i teleosporestadiet og den anden (+ tredie?) kun i skålruststadiet. Branden har ”hvide konidier” og kan have mørke brandsporer...."

Såfremt du føler dig kapabel til det, vil jeg gerne på egne vegne bede dig overveje om du ikke ville gå ind som controller eller artskoordinator på F&N, så der kan komme nogen ind med forstand på og interesse for rust og brandsvampe!

Besvar | Kommentér

Hans Henrik Bruun
#3 Kommentar postet d. 08-05-09 kl. 10:28. Emne: Værtsoplysninger for parasitiske svampe
Hej Torbjørn

Hvad indebærer de nævnte titler: controller eller artskoordinator?

Vh, Hans Henrik

Besvar | Kommentér

Lise Madsen
#4 Kommentar postet d. 08-05-09 kl. 11:06. Emne: Værtsoplysninger for parasitiske svampe
jo der burde gøres mere ud af at få oplysninger om vært og habitat det er kun få svampe der er ligeglade med hvor og på hvad de vokser det letter også bestemmelsen af dem når man kun har et foto at bestemme ud fra

Lise

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#5 Svar postet d. 08-05-09 kl. 13:43. Emne: Værtsoplysninger for parasitiske svampe
Hans Henrik. Jeg vil gerne lige reklamerer for vores "hjælp" funktion. Det er stedet at finde sådanne oplysninger, men nu har jeg lige sakset teksten om medarbejdertitlerne her på F&N:

"Hvad er Administrator, Moderator, Controller og Artskoordinator?

Administrator har adgang til hele hjemmesiden og kan rette eller slette i alle oplysninger. En Moderator kan slette eller rette i forumindlæg og artikler, rette i observationer og artsnavne, samt tilføje nye lokaliteter og arter. En artskoordinator kan tilføje nye arter og rette i de eksisterende. En Controller kontrollerer (kvalitetssikrer) observationerne, hvilket sker i samarbejde med sidens Administrator, Moderatorer og Artskoordinator.

Når en moderator, artskoordinator eller en controller udtaler sig i forummet, udtrykker vedkommende altid sin egen holdning. Kun Administrator kan udtale sig på Fugleognatur.dk´s vegne."

Håber det opklarede dit sidste spørgsmål

lige et link til "hjælp" funktionen:

- se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Hans Henrik Bruun
#6 Kommentar postet d. 26-05-09 kl. 19:09. Emne: Værtsoplysninger for parasitiske svampe
Hej Torbjørn

Nu har jeg tænkt lidt (en månedstid) over dit forslag. Jeg kan ikke tage på mig at være controller eller artskoordinator. Jeg har ganske vist været en del på F&N på det sidste. Men der vil komme perioder af flere måneders varighed hvor det ikke vil være foreneligt med mit arbejde at klikke ind overhovedet. Alene af den grund er jeg uegnet. På den anden side vil jeg godt slå et slag for rust- og brandsvampene og for at gøre i det mindste de letgenkendelige arter "indtastningsbare" på F&N. Nuvel, jeg vil godt forsøge at arbejde på en liste over hvilke arter det så er og hvad der skal til for en sikker bestemmelse.

Vh

Hans Henrik

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#7 Svar postet d. 08-06-09 kl. 22:47. Emne: Værtsoplysninger for parasitiske svampe
Hej Hans Henrik

Tak for dit åbenhjertige svar - i alle tilfælde er vi glade for at du vil bidrage indenfor et område hvor ´så få ved noget (og jeg selv er blank).

Med hensyn til arbejde: Jeg vil sikkert fremover få længere perioder hvor jeg ikke er aktiv på F&N, da jeg har andre ting som i perioder vil kræver at jeg lægger andet til side; således skal jeg til Grønland i hele august, og skal siden bearbejde svampene til en rapport, hvor jeg ikke som jeg plejer kan trække tiden ud.

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator