Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Erik Thomsen
Blødende lædersvamp ? (Læst 666 gange) Postet d. 28-04-09 kl. 22:55
Fundet på gammel bøg i kildevæld...

Kunne ikke få den til at bløde - hvad kan det ellers være ?

Blødende lædersvamp ? (Fundet på gammel bøg i kildevæld...

Kunne ikke få den til at bløde - hvad kan det ellers være ? 
)
Erik Thomsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Erik Thomsen
#1 Kommentar postet d. 28-04-09 kl. 22:56. Emne: Blødende lædersvamp ?
og zoomet lidt ud...

Blødende lædersvamp ? (og zoomet lidt ud...)
Besvar | Kommentér

Erik Thomsen
#2 Kommentar postet d. 28-04-09 kl. 22:58. Emne: Blødende lædersvamp ?
Og så sad denne nedenunder bøgen - er det korrekt at kalde den for Flad lakporesvamp ?

Blødende lædersvamp ? (Og så sad denne nedenunder bøgen - er det korrekt at kalde den for Flad lakporesvamp ?)
Klik på billedet for original størrelse (653 x 490)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#3 Svar postet d. 28-04-09 kl. 23:11. Emne: Blødende lædersvamp ?
Jeg synes den første virker meget grå, men jeg vil ikke afvise Rynket Lædersvamp, hvis den er udtørret, har jeg med held lagt den i vand et stykke tid, duppet vandet af og prøvet at ridse i den igen.

Jeg er ikke sikker med hensyn til Flad L., hvis du kan mase overfladen med en finger så den knækker, er det dog nok rigtigt.

Besvar | Kommentér

Erik Thomsen
#4 Kommentar postet d. 29-04-09 kl. 00:11. Emne: Blødende lædersvamp ?
Rynket passer selvfølgelig bedre med bøg ! Nej den var helt frisk såden burde bløde hvis det var en af de blødende lædersvampe...

Besvar | Kommentér

Erik Thomsen
#5 Kommentar postet d. 29-04-09 kl. 00:26. Emne: Blødende lædersvamp ?
Kan det være Sveden Sodporesvamp som starter på denne måde.

Besvar | Kommentér

Erik Thomsen
#6 Kommentar postet d. 29-04-09 kl. 00:31. Emne: Blødende lædersvamp ?
Lidt tættere på.

Blødende lædersvamp ? (Lidt tættere på.)
Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#7 Kommentar postet d. 29-04-09 kl. 02:41. Emne: Blødende lædersvamp ?
Det er Stor Kulsvamp (Kretzschmaria deusta) i ukønnet stadium. Jeg har kun set den optræde på bøgestubbe og en enkelt gang på en liggende bøgestamme i hele sin længde. Der er mange billeder af arten i galleriet.

Svamp nr 2 er jeg ikke bange for at kalde Flad lakporesvamp - den ser ret typisk ud. Men som altid ville det være rart med et billede af porefladen også.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#8 Kommentar postet d. 29-04-09 kl. 07:25. Emne: Blødende lædersvamp ?
Jeg tror Margaretha har ret i begge tilfælde . Den øverste art ligner nu afgjort ikke Rynket Lædersvamp og heller ikke Sveden Sodporesvamp, de gange jeg har set den resupinat (som ung på et fladt substrat), har overfladen været jævn.

Grunden til at jeg tøvede med no. 2 er at jeg ikke kender forvekslingsmulighederne (de øvrige Lak-poresvampe særligt godt), men i det mindste ligner det Flad L. - men ja, se porefladen og om hvorvidt skorpen er stiv (og brækker ved tryk) eller mere gummiagtig.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#9 Kommentar postet d. 29-04-09 kl. 07:25. Emne: Blødende lædersvamp ?
Jeg tror Margaretha har ret i begge tilfælde . Den øverste art ligner nu afgjort ikke Rynket Lædersvamp og heller ikke Sveden Sodporesvamp, de gange jeg har set den resupinat (som ung på et fladt substrat), har overfladen været jævn.

Grunden til at jeg tøvede med no. 2 er at jeg ikke kender forvekslingsmulighederne (de øvrige Lak-poresvampe særligt godt), men i det mindste ligner det Flad L. - men ja, se porefladen og om hvorvidt skorpen er stiv (og brækker ved tryk) eller mere gummiagtig.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator