Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Torbjørn Borgen
Flammulina elastica oprettet (Læst 566 gange) Postet d. 29-04-09 kl. 16:26
I forbindelse med en gennemgang af sværhedsgrad af svampebestemmelser og en tekstrevision af en række svampe har jeg tilladt mig at oprette og indtaste Flammulina elastica, den vigtigste danske dobbeltgænger til Gul Fløjlsfod (Flammulina velutipes).

I løbet af sæsonen har der været 10-15 fund af arten på - se linket HER og et tilsvarende antal rapporteringer af Gul Fløjlsfod. Ud fra det tyder det på at F. elastica er en art som på sigt vil kunne bestemmes ud fra foto på grund af sine fjerne lameller, samt økologiske oplysninger (forekomst på pil).

Udover Rodslående Fløjlsfod (Flammulina fennae) (som ikke altid vil kunne kendes uden mikroskopi) så vil det måske være realistisk at regne med endnu en art (F. populicola) i Danmark. Såvidt jeg ved er den endnu ikke påvist her, og der er heller ikke noget der tyder på at den vil kunne adskilles uden mikroskopi. I løbet af næste sæson bliver vi forhåbentlig klogere når et større antal fløjlsfødder er blevet undersøgte.

I øjeblikket står der i teksten til de to arter at de skal bestemmes / bekræftes i forum via foto, udseende og økologiske oplysninger, men altså også mikroskopi.

Når arterne kommer igen næste vinter vil jeg gå nærmere ind på emnet igen, og herunder overveje hvorvidt det er muligt at sætte navn på nogle af rapporterne på F&N hvor værten nævnes, og hvor der eksisterer fotos.

Det er desværre endnu ikke lykkedes at oploade et foto til et eget fund.

Kommentér

Torbjørn Borgen
#1 Kommentar postet d. 29-04-09 kl. 17:32. Emne: Flammulina elastica oprettet
Her er mit foto af Flammulina elastica, desværre lille og i dårlig opløsning.

Flammulina elastica oprettet (Her er mit foto af Flammulina elastica, desværre lille og i dårlig opløsning.)
Torbjørn Borgen har vedhæftet dette billede
Kommentér

Michael Filtenborg
#2 Kommentar postet d. 30-04-09 kl. 13:48. Emne: Flammulina elastica oprettet
Udemærket Torbjørn. Ja der er jo ikke andet for end at vente på hvad de kloge hoveder finder frem til, jeg tror nu nok alligevel at hvis de begynder at sige at de kan kendes makroskopisk, bliver det noget med at det kræver en hvis erfaring ud i svampebestemmelse.

Kommentér

Margaretha Liebmann
#3 Kommentar postet d. 30-04-09 kl. 14:18. Emne: Flammulina elastica oprettet
Torbjørn, vil du så mene, at disse fra 07 er elastica, eller skal lamellerne være yderligere fjerne?

Flammulina elastica oprettet (Torbjørn, vil du så mene, at disse fra 07 er elastica, eller skal lamellerne være yderligere fjerne?)
Margaretha Liebmann har vedhæftet dette billede
Kommentér

Torbjørn Borgen
#4 Kommentar postet d. 30-04-09 kl. 14:26. Emne: Flammulina elastica oprettet
Lamellerne passer fint, men i øjeblikket ville jeg kræve sporemål, jævnfør Jans nøgle på Facebook, og helst vide hvilken vært det drejer sig om

mvh

Torbjørn

Kommentér

Margaretha Liebmann
#5 Kommentar postet d. 30-04-09 kl. 15:42. Emne: Flammulina elastica oprettet
Ja, det ved jeg godt - men det er jo bare nogle gamle svampe jeg har gravet frem for at se, hvad du mener med fjerne lameller på denne svamp. Ikke andet. Og de er åbenbart fjerne nok efter din mening. Godt nok.

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator