Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
15. december 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anni Lene Nielsen
Hvilke fugle danner par for livstid? (Læst 25717 gange) Postet d. 27-04-06 kl. 22:23
Affødt af denne tråd,

- se linket HER

hvor det blev anført, at gråænder ikke har nogen fast partner, blev jeg interesseret i at vide, hvilke fugle, der danner par for livstid. Kan vi få dem listet op på denne tråd?

Jeg mener at vide, at knopsvaner, gravænder, grågæs, dompapper, duer har den samme partner. Ret mig, hvis jeg tager fejl!

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Steen V Knudsen
#1 postet d. 27-04-06 kl. 23:21. Emne: Hvilke fugle danner par for livstid?
Hej Anni Lene Nielsen.

Ja du skal da have mindst et svar på dit udmærkede spørgsmål

Knopsvaner,Albatros og pingviner.

Er så vidt jeg husker nogen af de fugle der er trofaste.

Med hensyn til pingvinerne,er det vist ikke alle arterne det inkluderer.

Mvh Steen V knudsen.

Kommentér

Eva Hansen
#2 postet d. 27-04-06 kl. 23:40. Emne: Hvilke fugle danner par for livstid?
Det læste jeg en artikel om for en tid siden, men nu kan jeg selvfølgelig ikke finde den igen.

Men det var noget med, at man faktisk havde troet at op mod 92 % af alle fuglearter er monogame, men at man nu havde fundet úd af, at det ikke var helt rigtigt, undtagen for hunfuglenes vedkommende:

Altså hunnerne er trofaste, og holder sig til en han, mens han sagtens kan have "sidespring" og enten have flere koner eller bare lave nogen tilfældige kuld rundt omkring.

Men bortset fra det, er der så dem, der regnes for totalt monogame, hvor både han og hun ikke har andre partnere.

Og dertil regnes bl.a.:

Papegøjer.

Svaner

Ravne

Viber

Vandstær

Alliker

Rider

Albatros

mvh Eva

Kommentér

Ole Post
#3 postet d. 28-04-06 kl. 00:15. Emne: Hvilke fugle danner par for livstid?
Trofasthed og ærbarhed er relative begreber i fugleverdenen. Det drejer sig om at fremme egne gener. Det gælder naturligvis både for hanner og hunner. Både musvitter og stære - og sikkert alle andre, når det kommer til stykket - fremmer egne gener og parrer sig med udvalgte. Ikke alle æg i en rede er nødvendigvis "sponseret" af samme han.

Med venlig hilsen

Ole Post

Kommentér

Viggo Johansen
#4 postet d. 28-04-06 kl. 08:07. Emne: Hvilke fugle danner par for livstid?
JS skrev i en anden tråd: Gråænder har ingen fast partner... I modsætning til gæs.

Gråænder har faste partnere, men da der er overskud af anddrikker, udvikler de overtallige sig til "libertinere" for at bringe deres gener videre. Det viser sig ofte ved hårdankket forfølgelse og voldtægt af ofret, hvor en en drik må forsvare magen mod 1-3 libertinere på en gang.

Enhver kan pt. følge sceneriet i den lokale bypark.

Duer holder også sammen "for livet", men hannen tager gerne et sidespring, hvis lejlighed byder sig.

I det hele taget er det vel ganske praktisk med et fasttømret parforhold. Så skal der ikke "bruges energi på at stifte nye bekendtskaber", og der er sikkert mange andre arter - især dem, der lever længst -, som har faste partnere.

mvh VJ

Kommentér

Thor Bue Hansen
#5 postet d. 28-04-06 kl. 08:45. Emne: Hvilke fugle danner par for livstid?
Hvem laver hannerne "sidespring" med hvis hunnerne er monogame?

Det er nok ikke som hos mennesker, hvor nogle hunner står får en stor del af sidespringene...

Men det er rigtigt at monogame (dvs. arter med par der i fælleskab opfodrer ungerne) fuglearter ikke er helt så monogame når man ser på genetikken. For hunnerne er det en fordel at benytte chancen med hvis en "bedre" han end ham hun kunne danne par med - hvis den byder sig. Hannerne har fordel af at få så mange unger som muligt, især hvis det er en anden der skal dodre dem...

Kommentér

Viggo Johansen
#6 postet d. 28-04-06 kl. 09:18. Emne: Hvilke fugle danner par for livstid?
Monogame hunner laver i pricippet ikke sidfespring - jfr. ovenfor om tvang.

I modsætning til polygame arter, hvor der så pr. def. ikke er tale om sidespring.

Fasaner, hvor alle arter (undtagen Wallich-Fasanen) er polygame, er et godt exempel herpå.

mvh VJ

Kommentér

Lars Thomas
#7 postet d. 28-04-06 kl. 09:43. Emne: Hvilke fugle danner par for livstid?
Det her besvarer i virkeligheden ikke dit spørgsmål, men som den absolutte modpol til dine trofaste fugle kan jeg fortælle, at de små australske alfesmutter, formentlig er de mest utro fugle man endnu har fundet. Både hanner og hunner parrer sig til højre og ventre, uden skelen til hvem der egentlig er deres faste partnere. En enkelt han og en enkelt hun arbejder dog som regel sammen om en enkelt redefuld æg og unge, men hver gang hannen er ude for at søge føde, sniger han sig som regel også til at parre sig med en nabohun eller to-tre fire stykker, mens hunnerne på deres side gerne tager imod fremmede hanner. Det er sandsynligvis derfor, at hannernes testiker i parringstiden kan udgøre op mod 20% af fuglens samlede vægt. Som mange andre småfugle lægger de ret mange æg, og DNA-undersøgerlser har vist, at f.eks. 10 unger i en rede ganske vist alle har samme mor, men sagtens kan have 6-8 forskellige fædre.

Lars Thomas

Kommentér

Jens Stolt
#8 postet d. 28-04-06 kl. 09:53. Emne: Hvilke fugle danner par for livstid?
Nå, har gråænder fast partner?

Det er da rigtigt nok, at der finder en eller anden form for "bonding" sted og at parret ofte følges ad.

Men jeg har altid syntes, at det var fordi hannen simpelthen holdt sig meget tæt på hunnen, for at være den første på stedet, når hun skulle parres.

Gæssene er helt anderledes.

Hvis man iagttager ænder i byparken, kan man se at hunnen ofte tager initiativ til flytning og at hannen, eller flere hanner, følger med.

Jeg tror, der findes flere former for parforhold mellem gråænder. Jeg kan gå med til at de i perioder har fast partner, forstået på den måde at hunnen simpelthen er mandsopdækket hele tiden.

Kommentér

Kim Biledgaard
#9 postet d. 28-04-06 kl. 10:33. Emne: Hvilke fugle danner par for livstid?
Nej, gråænder har ikke en fast partner, hvis man forstår fast partner som en, som også gider hjælpe til med besværet med rede, æg og unger.

For den slags holder andehanner sig langt fra.

Som Jens skriver, så er det typisk, at en han holder sig fast sammen med hunnen. Så kan han holde andre hanner væk og prøve at forhindre, at andre hanner parrer sig med hende. Så kynisk er det. Ænder har et koldt kærlighedsliv.

Gæs er lidt anderledes, men romantik e rder ikke tale om.

Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator