Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Erik Nielsen
Er der noget der hedder Akelejerust? (Læst 1388 gange) Postet d. 06-05-09 kl. 17:58
Her overside og underside. I dag, Buskhede.

Mvh. Erik

Er der noget der hedder Akelejerust? (Her overside og underside. I dag, Buskhede.

Mvh. Erik)
Erik Nielsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann

Svaraktivitet:

(288)
#1 Svar postet d. 06-05-09 kl. 18:10. Emne: Er der noget der hedder Akelejerust?
Jeg kan ikke finde noget specifikt i den retning på Aquilegia i Ellis og Ellis. Mon ikke Jens H Petersen kan klare det spørgsmål?

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#2 Kommentar postet d. 06-05-09 kl. 18:24. Emne: Er der noget der hedder Akelejerust?
Tak Margaretha

Ved at google på Aquilegia rust, fandt jeg denne Puccinia recondita, men de billeder jeg kan finde ligner ikke overvældende. Håber at Jens H. Petersen får tid til at kigge forbi.

Mvh. Erik

Besvar | Kommentér

Hans Henrik Bruun
#3 Kommentar postet d. 06-05-09 kl. 23:14. Emne: Er der noget der hedder Akelejerust?
Hej Erik

Sej rust!

Iflg. Lind (1913) "Danish fungi as represented in the herbaricum of E. Rostrup" skal "Puccinia agrostidis" været fundet på Aquilegia vulgaris (Hvidemose i Vendsyssel 1904). DEn angives at have værtskifte med skålrust/æcier (som på dit billede) på akeleje og tleie-/uredie-stadier på alm./kryb-hvene.

Iflg. Index Fungorum er den synonym med Puccinia recondita Dietel & Holw.

- se linket HER

Denne bredt definerede art skifter på samme måde, bare med mange flere tokimbladede værter - især ranunkelfamiljen - og en masse græsser - herunder dyrkede kornsorter.

Se hele listen over værtsplanter på SMML Fungal Databases

- se linket HER

På BioImages kaldes den "Puccinia recondita f.sp. agrostidis". Desværre er der ikke noget billede.

- se linket HER

Det er vist en ganske sjælden svamp. Mig bekendt er stadierne på græs ikke kendt herhjemmefra og et fund på krybhvene blev for nylig diskuteret som en stor sjældenhed på den tyske PilzFotopage

- se linket HER

Tag hellere et belæg (pres nogle blade) og send til Botanisk Museum, Gothersgade 130, 1123 København K med angivelse af findested, -omstændigheder etc.

MVH, Hans Henrik

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 06-05-09 kl. 23:38. Emne: Er der noget der hedder Akelejerust?
Ja tillykke med den Erik

Jeg skal med glæde oprette den når den er blevet bekræftet.

Søgning på nettet angiver bl.a. navnet "Brunrust" for den. Desværre er der vidt forskellige traditioner blandt plantepatologer og mykologer for danske navne. Jeg har i anden anledning opfordret Svampeforeningens navneudvalg (via Jens H.) til at gøre noget ved de danske navne for rust og brandsvampe, og ser frem til at vi får nogle konsistente navne på et tidspunkt.

Jeg vil lige lægge en henvisning til tråden hos Thomas Læssøe og Jens H.

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#5 Kommentar postet d. 07-05-09 kl. 08:15. Emne: Er der noget der hedder Akelejerust?
Det var godt, at det blev opklaret, så kan jeg bedre forstå, at det var noget vanskeligt, der skulle mere viden og litteratur til. Den er åbenbart ikke ret kendt, så det er et fint fund du har gjort .

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#6 Kommentar postet d. 07-05-09 kl. 11:53. Emne: Er der noget der hedder Akelejerust?
Thomas L. har bekræftet arten i en mail, men mener at det nok er tvivlsomt om den er sjælden, se uddrag af hans svar her:

"Aquilegia-rusten, Puccinea recondita angives om alm. I England med skålruststadiet på Boraginaceae (e.g. Echium), Ranunculaceae (e.g. Aquilegia, Thalictrum, Ranunculus) og uredo-teleosporestadiet på græsser)"

Besvar | Kommentér

Hans Henrik Bruun

Svaraktivitet:

(8)
#7 Svar postet d. 07-05-09 kl. 13:16. Emne: Er der noget der hedder Akelejerust?
Thomas har sikkert ret i at den ikke er så sjælden. Som jeg var inde på i går, så er den bredt definerede art Puccinia recondita ikke kræsen. Her er billeder af skålrust på gul frøstjerne.

- se linket HER

Vh, Hans Henrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#8 Kommentar postet d. 07-05-09 kl. 16:06. Emne: Er der noget der hedder Akelejerust?
Mange tak allesammen.

Det var dejligt at det kunne lade sig gøre at få navn på

Jeg vil kigge efter den på de andre nævnte planter herunder græs herefterdags.

Den lader til at kræve et specielt mikroklima, da jeg kun har fundet den på 2 akelejer op ad et drivhus udenfor. Jeg har ellers akelejer hist og pist rundt omkring på grunden. De spadserer lidt rundt.

Du må meget gerne oprette den Torbjørn. Så dukker den nok op i andres haver m.m.

Mvh. Erik

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#9 Kommentar postet d. 07-05-09 kl. 16:34. Emne: Er der noget der hedder Akelejerust?
Så er den på Erik, med en henvisning til tråden her.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator