Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Mads Christensen
Hvilken svamp (Læst 643 gange) Postet d. 09-05-09 kl. 19:10
Denne solide svamp kan jeg ikke umidelbart finde i min svampebog. Den er fundet idag den 9. maj på Enebærodde på Fyn på strandeng. Den er meget solid som en champignon og lugter ligeledes som sådan, men meget mørk og med hvide lameller. uploader to billeder der desvære ikke er for gode.

Mvh. Mads

Hvilken svamp (Denne solide svamp kan jeg ikke umidelbart finde i min svampebog. Den er fundet idag den 9. maj på E)
Mads Christensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Mads Christensen
#1 Kommentar postet d. 09-05-09 kl. 19:11. Emne: Hvilken svamp
Endnu et billede

Hvilken svamp (Endnu et billede)
Mads Christensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Lise Madsen

Svaraktivitet:

(152)
#2 Svar postet d. 09-05-09 kl. 19:18. Emne: Hvilken svamp
kunne være sodfarvet skærmhat såvidt jeg kan se ligger der nogle træstumper rundt om

Lise

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Mads Christensen
#3 Kommentar postet d. 09-05-09 kl. 19:53. Emne: Hvilken svamp
Jeg tror du har ret - men der er vel nok stor variation i udsende når man googler denne og den ligner ikke ligefrem billedet i mine bøger.

Tak for hjælpen

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 09-05-09 kl. 20:06. Emne: Hvilken svamp
Hej Mads

Her om foråret er der en anden art som ligner, det vigtigste er lugtforskellen, mon du lagde mærke til noget. Sodbrun Skærmhat lugter af ræddiker (radiselignende).

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Mads Christensen
#5 Kommentar postet d. 09-05-09 kl. 20:18. Emne: Hvilken svamp
Jeg husker lugten var behagelig, og min første indskydelse var at den lugtede at champignon

Besvar | Kommentér

Lise Madsen
#6 Kommentar postet d. 09-05-09 kl. 21:08. Emne: Hvilken svamp
Torbjørn hvilken tænker du på denne ser ud til at have frie lameller

Lise

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#7 Kommentar postet d. 09-05-09 kl. 21:17. Emne: Hvilken svamp
Jeg tror at Torbjørn blander Gråbrun og Sodfarvet sammen, men det er også lige meget, for det er da bestemt Sodfarvet skærmhat, der plejer at se sådan ud efter en god gang tørke og så regn.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#8 Kommentar postet d. 09-05-09 kl. 21:19. Emne: Hvilken svamp
Den ligner fantastisk meget, men der er desværre en eller to skærmhatte-arter mere som ligner, og hvor den manglende ræddikelugt er afgørende. Begge vokser under nåletræ (hvad Sodbrun Skærmhat også kan, men ikke så almindeligt), derfor har jeg problemer.

Er der nogen mulighed for at du, Mads kan checke lugten igen, eller alternativt tørre og sende mig en lille bid af hatten, da det er meget let at skelne dem mikroskopisk.

Lise, de øvrige er arterne P. pouzarianus og P. minus (der dog muligvis er identiske), jeg var selv med til at finde den sidste for to uger siden.

Besvar | Kommentér

Mads Christensen
#9 Kommentar postet d. 09-05-09 kl. 22:05. Emne: Hvilken svamp
Hej Torbjørn

Jeg tog desværre ikke svampen med hjem og den befinder sig yderste på Enebærodde hvilket for mig betyder 30 km. i bil og 12 km. på gå ben tur-retur så jeg kan desværre ikke levere en prøve. Jeg kan ikke lige genkalde mig ræddikelugt men hvis det er ensbetydenede med en lidt skarp lugt må jeg afvise at den lugtede af ræddike. Som sagt kom jeg nærmere til at tænke på en mild champignon lugt.

mvh. Mads

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator