Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Leaa Holdt
Er denne giftig??? (Læst 1153 gange) Postet d. 10-05-09 kl. 15:04
Vi har opdaget svampe i haven. De vokser i bedet, der er dækket af træflis ovenpå jorden. De vokser i små grupper af ca 2-5.

Vi vil meget gerne have hjælp til at bestemme dem, og høre om de er farlige for mennesker og dyr.

Vi håber nogle af jer kan hjælpe os :O)

Er denne giftig??? (Vi har opdaget svampe i haven. De vokser i bedet, der er dækket af træflis ovenpå jorden. De vokser )
Leaa Holdt har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 10-05-09 kl. 15:19. Emne: Er denne giftig???
Hej Leaa

Desværre er forstørrelsesgraden på dit fot meget lille, så det ikke er til at se hvad det er, har du nogen mulighed for at forstørre det?

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 10-05-09 kl. 15:19. Emne: Er denne giftig???
Hej Leaa

Desværre er forstørrelsesgraden på dit fot meget lille, så det ikke er til at se hvad det er, har du nogen mulighed for at forstørre det?

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Leaa Holdt
#3 Kommentar postet d. 10-05-09 kl. 15:33. Emne: Er denne giftig???
Hej Thorbjørn

Jeg har prøvet at forstørre, men billedet er jo småt pga forummets krav.

Er dette bedre???

Er denne giftig??? (Hej Thorbjørn

Jeg har prøvet at forstørre, men billedet er jo småt pga forummets krav.
Er dette )
Leaa Holdt har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#4 Kommentar postet d. 10-05-09 kl. 16:16. Emne: Er denne giftig???
Jeg kan godt forstå problemet med de små fotos, jeg har det ind imellem stadig væk , mon du kunne sende det direkte til mig i normal størrelse og opløsning (email: torbjoern.borgen@mail.dk), så er det muligt at jeg kan komme med et ordentligt bud på svampen.

Det kunne dog være meget unge eksemplarer af Alm. Netbladhat, skønt det ville være meget tidligt, den er giftig. Så sent som i 1970 blev den regnet for at være en udmærket spisesvamp som tilberedt; men siden er det blevet bevist at den har antigen-virkning, det betyder i praksis at hvis man i løbet af et stykke tid spiser den flere gange, kan den ødelægge de røde blodlegemer og være livstruende.

Er det jeres børn og hunde(e) i er bekymrede for?

Hvis børnene er meget små, ville det nok være en god ide at fjerne frugtlegemerne, hvis ikke, så snak med dem om det. Mine egne børnebørn på 3 og 5 har fuldt styr på at der er ting i haven og i naturen de ikke må spise, incl. svampe, og det overholder de fint.

Lad os vende tilbage til det når jeg har set dine fotos i normal størrelse!

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 10-05-09 kl. 16:47. Emne: Er denne giftig???
Mange tak for fotografierne Lea

Da hatten virker glat i randen, så tror jeg alligvel ikke det er Alm. Netbladhat.

Det kunne derimod godt være en lidt mørk form af Tidlig Agerhat (Agrocybe praecox); her skal stokken dog have ring, men da svampene er så små, kan det være at sløret stadig dækker lamellerne, det er dog stadig lidt usikkert.

Det er dog næppe nogen giftsvamp, hvorfor I ikke behøver at være bekymrede

med venlig hilsen

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Leaa Holdt
#6 Kommentar postet d. 10-05-09 kl. 16:53. Emne: Er denne giftig???
Tusind tak for hjælpen Torbjørn

Det vigtigste er at kattene ikke bliver syge af at færdes i haven, vi graver under alle omstændigheder svampene op og smider dem ud af blomsterbedet, det var mere for at vide om vi skulle være detektiver efter evt. nye, inden kattene evt sætter tænderne i dem.

Endnu en gang, mange tak

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#7 Kommentar postet d. 10-05-09 kl. 21:28. Emne: Er denne giftig???
Katte? Mig bekendt indgår svampe slet ikke i en kats fødesortiment. Så det er fint nok at i fjerner svampene, hvis i vil, men at gøre det for kattenes skyld virker som spild af tid.

Katte er forsigtigere med hvad de putter i munden end i tror.

Besvar | Kommentér

Leaa Holdt
#8 Kommentar postet d. 11-05-09 kl. 14:56. Emne: Er denne giftig???
Hej Michael

Nu er jeg kattemenneske, og har haft de firbenede i mere end 25 år, og katte er lige så forskellige som os mennesker... Nogle er kræsne og nogle spiser ALT

Og der var faktisk spist af nogle af svampene, derfor er det vigtigt for os at vide hvad vi er oppe mod...

Men vi graver dem også op fordi de ikke pynter i blomsterbedet, og fordi vi med skam må melde, at svampe slet ikke er noget for os

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator