Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. april 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Erik Thomsen
Huesvamp ? (Læst 709 gange) Postet d. 21-05-09 kl. 18:04
Fundet på ellegren i ellesump...

Huesvamp ? (Fundet på ellegren i ellesump...

)
Erik Thomsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Erik Thomsen
#1 Kommentar postet d. 21-05-09 kl. 18:06. Emne: Huesvamp ?
...

Huesvamp ? (...)
Besvar | Kommentér

Erik Thomsen
#2 Kommentar postet d. 21-05-09 kl. 23:11. Emne: Huesvamp ?
Afhængig af str. ender jeg i M. hiemalis - eller M. filopes - begge passer økologisk meget godt. Begge ligner også ret godt på de billeder jeg kan google på den norske mycena page.

Besvar | Kommentér

Erik Thomsen
#3 Kommentar postet d. 02-06-09 kl. 20:34. Emne: Huesvamp ?
Thomas har kigget og mikroskopien siger: (store aflange, opblæste ægcystider til lidt koniske men uden smalle udvækster, 4-sporede basidier, ret brede sporer og glatte stok-og hathudshyfer tyder på M. niveipes men statur og størrelse passer meget dårligt på denne art. Fundet må derfor stå hen i det uvisse til der dukker nye frugtlegemer frem.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#4 Kommentar postet d. 02-06-09 kl. 20:53. Emne: Huesvamp ?
Så gjorde du selv den erfaring, at selv med godt materiale, så er der slægter hvor artsbestemmelse ikke altid lykkes (i første omgang), men det er jo også noget af det spændende ved svampene bedre held næste gang Erik

Besvar | Kommentér

Erik Thomsen
#5 Kommentar postet d. 02-06-09 kl. 22:50. Emne: Huesvamp ?
Ja jo mere man tror man ved - jo mindre ved man faktisk :o)

Jeg bliver jo næsten nødt til at genfinde den - når den kun er kendt fra 4 danske lokaliteter... ;o)

Besvar | Kommentér

Erik Thomsen
#6 Kommentar postet d. 08-06-09 kl. 23:03. Emne: Huesvamp ?
Jeg prøver igen Torbjørn - godtnok nyt sted, men samme habitat og næsten samme habitus - men den er altså uden duft ;o)

Så må vi se hvad Thomas siger...

Huesvamp ? (Jeg prøver igen Torbjørn - godtnok nyt sted, men samme habitat og næsten samme habitus - men den er )
Besvar | Kommentér

Erik Thomsen
#7 Kommentar postet d. 08-06-09 kl. 23:05. Emne: Huesvamp ?
Her kommer beskrivelsen...

Stok 3-4 cm og 2 mm bred. Hat 11 (18) mm i diameter og 9 mm i radius (klokkeformet). Ingen tydelig duft. Stok hul, sølvgrå til gråbrun - mørkere mod roden, med lyse tråde ved roden af stokken. Lameller hvide - ensfarvede og udrandede.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#8 Kommentar postet d. 08-06-09 kl. 23:37. Emne: Huesvamp ?
Nydeligt eksemplar og fine noter - jeg jeg venter også på Thomas

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator