Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Freddy Vinther-Larsen
Flagspætte som rederøver? (Læst 6695 gange) Postet d. 28-05-09 kl. 23:23
Idag i Fredsskoven i Skjern så jeg denne flagspætte med noget der kunne ligne en nyudklækket fugleunge i næbbet til sine egne unger. Er det almindeligt eller hvad? Jeg har aldrig set det før.

Flagspætte som rederøver? (Idag i Fredsskoven i Skjern så jeg denne flagspætte med noget der kunne ligne en nyudklækket fugleun)
Freddy Vinther-Larsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Allan Haagensen
#1 Svar postet d. 28-05-09 kl. 23:29. Emne: Flagspætte som rederøver?
Stor Flagspætte er kendt for at kunne finde på at hugge hul i fuglekasser for at tage ungerne derfra. Jeg har aldrig selv oplevet det, men det er derfor, at man kan købe fuglekasser med metal omkring hullet.

mvh

Allan

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole Nielsen

Svaraktivitet:

(864)
#2 Svar postet d. 28-05-09 kl. 23:32. Emne: Flagspætte som rederøver?
Hej Freddy.

Det er ikke ualmindeligt.

Det er heller ikke uden grund, at flere redekasseproducenter leverer kasserne med en beskyttelseskappe af metal omkring indgangshullet.

Svensk tv. viste engang en webcam-redekasse blive tømt for mejseunger af en Stor Flagspætte.

Mvh.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg

Svaraktivitet:

(70)
#3 Svar postet d. 29-05-09 kl. 00:04. Emne: Flagspætte som rederøver?
Som andre har skrevet vist ikke noget ualmindeligt fænomen - jeg har dog aldrig selv set det! I øvrigt et rigtigt fedt billede der trods det i humane øjne noget makabre indhold bestemt fortæller relevant naturhistorie! Billedet hører efter min mening bestemt hjemme i Galleriet! At det så er taget i FREDsskoven i Skjern må vel siges at være lettere paradoksalt - med mindre man betragter det fra fugleungernes side - de har dog fået fred!!

MVH

/ LJ

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Freddy Vinther-Larsen
#4 Kommentar postet d. 29-05-09 kl. 00:04. Emne: Flagspætte som rederøver?
Tak for svarene. Livet kan være en barsk tid sålænge det vare.

Hilsen

Freddy

Besvar | Kommentér

Eva Hansen
#5 Kommentar postet d. 29-05-09 kl. 00:12. Emne: Flagspætte som rederøver?
Jeg har så oplevet, at spætten ødelagde en fuglekasse og udryddede alle stæreungerne, og jeg lod mig fortælle, at det med jernplade omkring indgangshullet i kassen, er en falsk tryghed, for hvis spætten virkelig vil "have fugl til middag" så hakker den sig bare ind i kassen et andet sted.

Se min ødelagte stærekasse i tråden her, jeg troede først det var en mår der havde været på spil:

- se linket HER

mvh Eva

Besvar | Kommentér

Viggo Johansen
#6 Svar postet d. 29-05-09 kl. 00:24. Emne: Flagspætte som rederøver?
Mine hjemmelavede mejsekasser er jævnligt blevet tømt gennem årene.

Efter at jeg er gået over til tommetykke lærk, som er hårdere end de oprindelige af gran, ser det ud son om spætten har mistet modet lidt.

Det er vel et spørgsmål om spættens energiregnskab - plus eller minus.

Mvh VJ

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kristian Stengaard Munkholm
#7 Kommentar postet d. 21-04-14 kl. 00:16. Emne: Flagspætte som rederøver?
... & med 5 års forsinkelse opdagede jeg så denne tråd, fordi jeg skulle til at stille samme spørgsmål baseret på en oplevelse idag, hvor jeg opdagede flagspætten ved at den blev mobbet af en flok halemejser, mens den sad og hev fjer og dun op fra en grenkløft.

Da jeg kom tættere på, opdagede jeg reden, dunene kom fra...

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator