Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anette Jørgensen
Hvilken fugleunge - og kan vi fodre den lidt på vej selv? (Læst 3109 gange) Postet d. 29-05-09 kl. 13:34
Hej

Vi nåede lige at hive denne væk fra en havetraktor her til formiddag.

Kan vi hjælpe den på vej med mad, og hvad skal vi give den?

Skal vi sætte den ud og lade den være?

Og sidst.. Hvad er det for en slags?

Mange tak :o)

Hvilken fugleunge - og kan vi fodre den lidt på vej selv? (Hej

Vi nåede lige at hive denne væk fra en havetraktor her til formiddag.

Kan vi hjælpe den på)
Anette Jørgensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Thomas Elbek
#1 Svar postet d. 29-05-09 kl. 13:37. Emne: Hvilken fugleunge - og kan vi fodre den lidt på vej selv?
De grønne og blå farver samt de hvide vingebånd tyder på en ung Bogfinke han.

Jeg tror det bedste er at sætte den fri igen, og så håbe at den kan overleve.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anette Jørgensen
#2 Kommentar postet d. 29-05-09 kl. 13:50. Emne: Hvilken fugleunge - og kan vi fodre den lidt på vej selv?
Tak skal du ha''

Men kan den selv klare sig?

Vi har vildkatte, grævling og ræv + egern i have og skov omkring os, og da vi forsøgte først at genne med den for at få den væk fra græsset selv, gjorde den intet anstrøg til at flytte på sig..

Hvis vi ikke havde flyttet den, havde traktoren fra Hedeselskabet

Anette

Besvar | Kommentér

Thomas Elbek
#3 Kommentar postet d. 29-05-09 kl. 13:59. Emne: Hvilken fugleunge - og kan vi fodre den lidt på vej selv?
Godt at I fik reddet den fra traktoren og forøget dens overlevelseschancer.

Dens overlevelseschancer er nok begrænsede, jeg hylder dog altid det princip at naturen selv tæller sine faldne.

Jeg synes det er forkert, undtagen i særlige tilfælde, at mennesket går ind og forsøger at opfostre dyrebørn eller fugleunger.

Der er jo desværre hvert år kedelige tilfælde hvor forældrefuglene først bliver skræmt væk fra afkommet, hvorefter, godtroende, personer samler fugleungerne op, tager dem med hjem og forsøger at opfostre ungerne.

Besvar | Kommentér

Anette Jørgensen
#4 Kommentar postet d. 29-05-09 kl. 14:11. Emne: Hvilken fugleunge - og kan vi fodre den lidt på vej selv?
Jeg tror, at vi sætter kassen ud i haven, hvor vi fandt den. Så kan vi holde lidt øje med den, og så kan den spadsere ud over kanten af kassen selv, hvis den får lyst...

Vi har forsøgt at undgå at røre ved den, så den ikke fik for meget af vores lugt, så lad os håbe på, at den måske er stor nok til at klare sig derude...

Igen, tak for hjælpen..

Besvar | Kommentér

Niels Aagaard

Svaraktivitet:

(1090)
#5 Svar postet d. 29-05-09 kl. 14:17. Emne: Hvilken fugleunge - og kan vi fodre den lidt på vej selv?
Er det mon ikke en Musvit?

Besvar | Kommentér

Anette Jørgensen
#6 Kommentar postet d. 29-05-09 kl. 14:19. Emne: Hvilken fugleunge - og kan vi fodre den lidt på vej selv?
Vi har både bogfinker og musvitter i haven..

Den er knapt så stor som en tennisbold endnu..

Besvar | Kommentér

peter jensen
#7 Svar postet d. 29-05-09 kl. 15:51. Emne: Hvilken fugleunge - og kan vi fodre den lidt på vej selv?
jeg tror jeg vil gætte på det er en kernebider unge! prøv at se dette link

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Thomas Elbek
#8 Kommentar postet d. 29-05-09 kl. 16:57. Emne: Hvilken fugleunge - og kan vi fodre den lidt på vej selv?
Interessant gæt, er villig til at give dig ret.

Besvar | Kommentér

Ole Nielsen

Svaraktivitet:

(864)
#9 Svar postet d. 29-05-09 kl. 17:15. Emne: Hvilken fugleunge - og kan vi fodre den lidt på vej selv?
Jeg tror nu også på bogfinkeunge.

Her er en, hvor fjerduskene er væk.

- se linket HER

Mvh.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator