Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørn Winther Jørgensen
Mose-Hjelmhat (Galerina paludosa)? (Læst 711 gange) Postet d. 02-06-09 kl. 11:13
Er det korrekt ID? Hatten glat 12-15 mm flad til let puklet, stribet i randen. Stok 50X2 mm med hvide fnug. For mig ingen speciel lugt eller smag. Vokser i højmose tæt på Karup å 31/05/2009.

Mose-Hjelmhat (Galerina paludosa)? (Er det korrekt ID? Hatten glat 12-15 mm flad til let puklet, stribet i randen. Stok 50X2 mm med hvid)
Jørn Winther Jørgensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1028 x 772)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 02-06-09 kl. 11:40. Emne: Mose-Hjelmhat (Galerina paludosa)?
Jeg synes ikke at stokbeklædningen er helt i øjet Jørn, men den forsvinder jo også mere eller mindre på ældre eksemplarer.

Normalt har arten ringzone og (i hvertfald før den bliver slidt), mere eller mindre udviklede fnug og bælter; endelig er mellugt (ved gennemskæring) og melsmag gode karakterer som ikke alle arter i tørvemos deler. Jeg ville bekræfte den hvis jeg så et godt billede af en yngre stok med de typiske karakterer, ellers må den i sækken hvis du har materialet.

Mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#2 Kommentar postet d. 02-06-09 kl. 20:18. Emne: Mose-Hjelmhat (Galerina paludosa)?
Tak for det, Torbjørn. Jeg har smidt den i sækken.

Mvh.

Jørn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#3 Svar postet d. 16-06-09 kl. 22:23. Emne: Mose-Hjelmhat (Galerina paludosa)?
Tak for materialet Jørn

Det er hjelmhatten Galerina hybrida (der mangler dansk navn). Det er en hist og her svamp, der vokser i tørvemoser om sommeren; den har hidtil været forvekslet med den meget lignende Hængesæk-Hjelmhat (Galerina tibiicystis). Jeg har ikke bestemt den før, og tvivler stærkt på at de kan kendes overbevisende fra hinanden i felten.

De to forvekslingsarter adskiller sig fra makroskopisk fra Mose-Hjelmhat ved at denne har en tydelig ringzone på unge eksemplarer, desuden adskiller i hvertfald Hængesæk-Hjelmhat ved at være lugtløst og uden smag.

Jeg skal nok oprette arten på F&N.

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#4 Kommentar postet d. 17-06-09 kl. 10:10. Emne: Mose-Hjelmhat (Galerina paludosa)?
Mange tak for hjælpen, Torbjørn.

Mvh.

Jørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator