Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Benny Rytter
gransanger?? (Læst 3672 gange) Postet d. 02-06-09 kl. 22:25
Har nu nærkigget alle sagere og kan ikke bestemme den præcist...når jeg læser beskrivelsen passer den på sibirisk gransanger,(virker grå på oversiden) Den hoppede rundt i grantræ..hvilket gransanger jo faktisk ikke gør så meget i jf. politikkens store fuglebog...det skal siges at der er løv nær granerne.

gransanger?? (Har nu nærkigget alle sagere og kan ikke bestemme den præcist...når jeg læser beskrivelsen passer de)
Foto: Benny Rytter
Klik på billedet for original størrelse (800 x 657)
Besvar | Kommentér

Thomas Elbek
#1 Svar postet d. 02-06-09 kl. 22:28. Emne: gransanger??
Jeg vil vove at kalde den en gransanger alene udfra de sorte ben, svingfjerenes længde er svære at skelne her.

TE, klar til verbale øretæver.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Benny Rytter
#2 Kommentar postet d. 02-06-09 kl. 22:35. Emne: gransanger??
Hej TE... Det tager jeg til troende, selvom jeg synes det ser noget forskellig ud fra denne som jeg tidligere har fået hjælp til som værende gransanger

gransanger?? (Hej TE... Det tager jeg til troende, selvom jeg synes det ser noget forskellig ud fra denne som jeg )
Foto: Benny Rytter
Klik på billedet for original størrelse (800 x 674)
Besvar | Kommentér

Thomas Elbek
#3 Svar postet d. 02-06-09 kl. 22:48. Emne: gransanger??
En gang for alle :

Sangere skal høres, ikke ses.

Da sangere har flotte og klare sangstemmer og iøvrigt lever skjult er der ingen grund til også at have en prangende fjerdragt.

Derfor er mange sangere rigtig svære at se forskel på, rør- og kærsanger, løv- og gransanger, gulbug og spottesanger mv.

Løvsanger har en blid sang der lyder som et faldende blad i vinden, gransanger siger tjif jaf, tjif tjaf..., på engelsk kaldes den endda for chif-chaf.

Kendetegnene for Løv kontra Gransanger er benfarven, løvsanger har lysere ben end gransanger som har sorte ben, Løvsangere har længere vinger som i sammenfoldet tilstand når længere ud over halen end på gransanger.

Endelig er der vist noget med længden af øjenstriben bag øjet.

Men alle disse fysiske kendetegn er meget svære at se på et enkelt billede eller to.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Benny Rytter
#4 Kommentar postet d. 02-06-09 kl. 22:59. Emne: gransanger??
Ok TE, så er der vist kun at få lært disse lyde også...det er sgu svært nok at få dem i kassen visuelt

Besvar | Kommentér

Niels Aagaard

Svaraktivitet:

(1090)
#5 Svar postet d. 02-06-09 kl. 23:28. Emne: gransanger??
Meget enig med Thomas.

Ikke mindst i, at sangere (jvf navnet) skal høres og ikke (nødvendigvis) ses.

Men også i, at fuglen ligner en Gransanger.

kh niels

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen
#6 Kommentar postet d. 03-06-09 kl. 17:40. Emne: gransanger??
Er du nu helt sikker, når du ikke kan se svingfjerene

Besvar | Kommentér

Niels Aagaard
#7 Kommentar postet d. 03-06-09 kl. 18:37. Emne: gransanger??
Jeg kender drille-nisser (fåtallig vintergæst? ); men der er jo tydeligvis også drille-nielser #6

Nej, jeg er næsten aldrig 100% sikker på en Løv/Grans ud fra billeder.

Selv ikke fra siden.

Slå evt dét af mig brugte ord "ligner" op et sted

kh niels

(osse lidt drillesyg...)

Besvar | Kommentér

Thomas Elbek
#8 Kommentar postet d. 03-06-09 kl. 18:45. Emne: gransanger??
I det mindste kan vi håbe på at vi til oktober kan få nogen phylloscopus sangere med lyse vingebånd og med/uden issestribe.

Så bliver det hele da lidt nemmere sku'' jeg mene

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen
#9 Kommentar postet d. 03-06-09 kl. 20:46. Emne: gransanger??
He,he, (Drille)niels - nej lad os få noget lyd på - der er også den anden tråd, hvor der er "dømt løvsanger", men, men, når man ser på de to billeder her og kigger på øjenstribe, så er den qva lyset meget forskellig på de to billeder, og på det ene meget lig "løvsangeren" i den anden tråd. - forbehold er jo en god dansk diciplin - og jeg tør ikke dømme noget

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator