Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kim Bang Jensen
Natlig lyd (Læst 1492 gange) Postet d. 04-06-09 kl. 23:25
Hej

Jeg var igen i aften ude og lytte til nattergalen, der sidder og synger i et krat nogle hundrede meter fra vores hus. I aften var der dog en fremmed lyd, der blandede sig med nattergalens, nemlig et rytmisk "gak, gak, gak" (ja, det var så min version). Det med lyden er lidt svær, men at der var tre ens toner i træk er et faktum. Hvad var det?? Mit bud er noget hønse/vagtel-fugl.

Besvar | Kommentér

Morten Christensen

Svaraktivitet:

(37)
#1 Svar postet d. 04-06-09 kl. 23:55. Emne: Natlig lyd
En Vagtel måske ? Den siger tre toner i træk, som lyder som en vandhane der drypper. Der er kortere pause mellem tone 2 og 3 end der er mellem tone 1 og 2.

dryp.....dryp..dryp......................

Kan høres her: - se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Tim H. Hansen

Svaraktivitet:

(256)
#2 Svar postet d. 04-06-09 kl. 23:59. Emne: Natlig lyd
Det kunne være en Grønbenet Rørhøne. De kan godt finde på at flyve rundt og kalde om natten i en slags sangflugt.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Kim Bang Jensen
#3 Kommentar postet d. 05-06-09 kl. 12:49. Emne: Natlig lyd
Med biotopen i mente,samt det faktum, at den grønbenede er noget almindeligere end vagtel, hælder jeg mest til grønbenet rørhøne. Det var nemlig "høj lyd i lav bevægelse". i hvet fald ikke vagtellyd. Tak for hjælpen!!

Besvar | Kommentér

Kim Bang Jensen
#4 Kommentar postet d. 05-06-09 kl. 12:55. Emne: Natlig lyd
Og så alligevel. Jeg var lige inde og lytte tl grønbenet rørhøne, og de kald der var at høre på DOF´s side var det i hvert fald ikke.

Besvar | Kommentér

Tim H. Hansen

Svaraktivitet:

(256)
#5 Svar postet d. 06-06-09 kl. 04:58. Emne: Natlig lyd
Jeg kan ikke finde de optagelser, som du har hørt på DOFs side, men det er sikkert almindelige "Rørhøne-daglyde"...

Det kald, man kan høre om natten, er vist sjældent på de gængse fuglestemme-cd''ere.

Det er som regel 3(-4) enkeltlyde - "gyr-gyr-gyr" - helt forkelligt fra det rullende kald, man oftest hører fra dem om dagen.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kim Bang Jensen
#6 Kommentar postet d. 06-06-09 kl. 11:00. Emne: Natlig lyd
Hej Tim

Ja, jeg tror du har ret,og du har ret, det er de gængse rørhønelyde man kan høre på dof''s side. Din beskrivelse passer fint. Jeg er andetsteds blevet foreslået vandrikse, men det kan jeg med sikkerhed afvise, omend den også findes på Ærø. Tak til alle der hjalp!!

Hilsen Kim

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator