Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
12. december 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Knud Olsen
Kærsanger contra rørsanger (Læst 1339 gange) Postet d. 07-06-09 kl. 14:04
Hej,

foto fra i formiddags fra mose, fuglen sidder på et birketræ.

Jeg mener selv det må være en kærsanger, en rørsanger ville have et fladere hoved eller?

mvh Knud

Kærsanger contra rørsanger (Hej,
foto fra i formiddags fra mose, fuglen sidder på et birketræ.
Jeg mener selv det må være en k)
Knud Olsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Anni & Peter Nielsen

Svaraktivitet:

(2514)
#1 Svar postet d. 07-06-09 kl. 14:19. Emne: Kærsanger contra rørsanger
Biotopen burde sig Kærsanger, men Rørsanger kan undertiden finde på at sidde sådan.

Fuglen er varmt brun på ryggen,især på den nederste del ved vingespidserne - det skulle sige Rørsanger. Øjenbryn og øjenring kan jeg ikke skelne nok, til at sige hveilken af arterne det er. Om hånden er lang eller ej, er også svært at se.

*Hvilke lyde kom der ud af det åbne næb? Dér har du til enhver tid nøglen til entydig bestemmelse.

vh/Peter

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Knud Olsen
#2 Kommentar postet d. 07-06-09 kl. 14:23. Emne: Kærsanger contra rørsanger
Hej.

Ja, det med lyde der har jeg et problem.

Hører desværre ikke ret godt.

mvh Knud

Besvar | Kommentér

Anni & Peter Nielsen
#3 Kommentar postet d. 07-06-09 kl. 14:36. Emne: Kærsanger contra rørsanger
Det er ærgerligt, Knud. Men du behøver ikke høre særlig meget, bare en tendens hos fuglen.

Kan du huske om du fik indtryk af, at der var efterligninger af andre fugle + piben og hylen og snerren, --- eller om der bare var en mekanisk tyggen på det samme rytmiske tema?

Jeg tør simpelt hen ikke afgøre arten - uden et tip om sangen.

vh/Peter

Besvar | Kommentér

Knud Olsen
#4 Kommentar postet d. 07-06-09 kl. 14:40. Emne: Kærsanger contra rørsanger
Jeg synes godt nok det var ret varieret.

mvh Knud

Besvar | Kommentér

Anni & Peter Nielsen

Svaraktivitet:

(2514)
#5 Svar postet d. 07-06-09 kl. 14:42. Emne: Kærsanger contra rørsanger
Jamen, eftersom de 2 er vidt forskellige i sangen, og du synes den lød ret varieret, peger din obs entydigt på Kærsanger.

Om Rørsanger vil man aldrig finde på at sige, at den lyder varieret.

vh/Peter

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Knud Olsen
#6 Kommentar postet d. 07-06-09 kl. 14:57. Emne: Kærsanger contra rørsanger
Hej Peter.

Mange tak fordi du har gjort mig det klogere.

Jeg har en cd-skive med fuglesang og der har jeg nu hørt både kærsanger og rørsanger.

Ja, der er væsentlig forskel i sangen.

Jeg mener stadig at det en kærsanger, men ikke så sikker at jeg vil lægge den ind som en obs.

mvh Knud

Besvar | Kommentér

Anni & Peter Nielsen

Svaraktivitet:

(2514)
#7 Svar postet d. 07-06-09 kl. 20:31. Emne: Kærsanger contra rørsanger
Du må ud igen, Knud. Tag udfordringen op. Du er slet ikke den første, der står og er i tvivl.

Men prøv at finde nogle grundelementer... mekanisk sang, eller vildt improviserende...

vh/Peter

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Knud Olsen
#8 Kommentar postet d. 07-06-09 kl. 20:42. Emne: Kærsanger contra rørsanger
Hej Peter.

Hvis vejret arter forsøger jeg allerede

i morgen igen.

mvh Knud

Besvar | Kommentér

Anders Sydney Jensen
#9 Kommentar postet d. 07-06-09 kl. 22:06. Emne: Kærsanger contra rørsanger
Hej Knud. Jeg har selv lige haft samme spørgsmål oppe at vende. Troede først selv at jeg havde "skudt" en Rørsanger, men ved nærmere eftersyn i bogen kunne det jo også være Kærsanger. Ingen kunne sige med sikkerhed om det var det ene eller andet. Nu har jeg været tilbage til åstedet, hvor fuglen blev "skudt" og der er ingen tvivl om at det er Kærsanger-sang. Netop det med at den lyder som forskellige andre fugle, lagde jeg mærke til med det samme. Jeg gør det nu at jeg optager en lille film, hvis jeg er i tvivl, så sangen også kommer med hjem (det kræver selvfølgelig at man kan optage med sit kamera ). Sangen er mindst lige så vigtig som billedet og i nogle tilfælde endda mere vigtig. Det billede jeg har taget af Kærsanger ligner iøvrigt meget dit.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator