Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Tom Smidth
2 af de vanskelig småsvampe fra Hyrdehøj skov 16/6 09 (Læst 861 gange) Postet d. 16-06-09 kl. 22:39
Så er der endelig ved at komme lidt gang i svampene.

Desværre var dagens høst begge af de vanskelige.

Den første er en såkaldt "lille brun svamp", som voksede på græsdækket skrænt ved sø

Svampen er ca 4 cm høj og glat.Hat 8mm bred, med kakaobrunt spore (sporefældning) Stænglen hul ca 1mm tyk

lameller tilvoksede.

Skal den bare over skulderen, eller kan der komme navn på.

2 af de vanskelig småsvampe fra Hyrdehøj skov 16/6 09 (Så er der endelig ved at komme lidt gang i svampene.

Desværre var dagens høst begge af de vanskel)
Tom Smidth har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Tom Smidth
#1 Kommentar postet d. 16-06-09 kl. 22:39. Emne: 2 af de vanskelig småsvampe fra Hyrdehøj skov 16/6 09
set nedefra

2 af de vanskelig småsvampe fra Hyrdehøj skov 16/6 09 (set nedefra)
Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann

Svaraktivitet:

(288)
#2 Svar postet d. 16-06-09 kl. 22:40. Emne: 2 af de vanskelig småsvampe fra Hyrdehøj skov 16/6 09
Hvad siger du til Alm. glanshat?

Besvar | Kommentér

Tom Smidth
#3 Kommentar postet d. 16-06-09 kl. 22:43. Emne: 2 af de vanskelig småsvampe fra Hyrdehøj skov 16/6 09
og den anden er midst lige så vanskelig da den tilhører gruppen af små blækhatte/mørkhatte

Spore kulsorte (sporefældning gav et flot aftryk, både under og udenom svampen, som om sporerne blev skudt ud gennem hattens plicerede rand)

Svampen ca 5 cm høj og 15-18mm bred.

Er der nogen som tør komme med et bud?

2 af de vanskelig småsvampe fra Hyrdehøj skov 16/6 09 (og den anden er midst lige så vanskelig da den tilhører gruppen af små blækhatte/mørkhatte

Spore )
Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann

Svaraktivitet:

(288)
#4 Svar postet d. 16-06-09 kl. 22:47. Emne: 2 af de vanskelig småsvampe fra Hyrdehøj skov 16/6 09
Det sidste skal mikroskoperes, Tom.

Besvar | Kommentér

Tom Smidth
#5 Kommentar postet d. 16-06-09 kl. 22:59. Emne: 2 af de vanskelig småsvampe fra Hyrdehøj skov 16/6 09
Alm. Glanshat tror jeg ikke rigtig på.

Dels mangler jeg slørresten ved randen og dels har denne kakaobrune sporer hvor glanshatten har sorte.

Har du andre bud?

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#6 Kommentar postet d. 16-06-09 kl. 23:00. Emne: 2 af de vanskelig småsvampe fra Hyrdehøj skov 16/6 09
Det ligner en af de små Agerhatte, nok en sag for Jan

Blækhatten er en Parasola, umulig uden mikro som Margaretha skriver. Hvis der skal være chance for at sætte navn på de fleste blækhatte, skal de fotograferes og derefter tørres meget hurtigt. Hvis jeg finder flere eks. og det er noget jeg vil beholde, fotograferer jeg, smider på tørreappreatet, og gemmer et par stykker i en lukket æske, køligt de højst et par timer der går indtil jeg får set nærmere på dem.

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#7 Svar postet d. 16-06-09 kl. 23:03. Emne: 2 af de vanskelig småsvampe fra Hyrdehøj skov 16/6 09
Den første er ganske rigtigt en Almindelig Agerhat, den anden en Parasola, og den skal mikroskopres.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#8 Kommentar postet d. 16-06-09 kl. 23:13. Emne: 2 af de vanskelig småsvampe fra Hyrdehøj skov 16/6 09
Jamen, I har da helt ret med agerhatten, da jeg svarede var jeg ikke klar over, at der kom flere billeder af kalorius, men jeg burde nok have rettet min antagelse, da jeg så svampen fra undersiden. Sorry, Tom.

Besvar | Kommentér

Tom Smidth
#9 Kommentar postet d. 16-06-09 kl. 23:16. Emne: 2 af de vanskelig småsvampe fra Hyrdehøj skov 16/6 09
Tak for hjælpen.

Beskrivelsen af almindelig agerhat passer rigtig fint både med svamp og voksested, så den indberetter jeg som sådan.

Ang. blækhatten.

Er der grund til at samle disse småsvampe sammen og sende dem ind? Det bliver jo et voldsomt arbejde da store dele af blækhatte og mørkhatte kun kan bestemmes via mikrokendetegn.

Jeg spørger - fordi jeg godt vil tørre svampene og sende dem ind - men jeg har jo ikke lyst til at drukne Jan og Thomas i bestemmelsesarbejde.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator