Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kirsten Damgaard
Om artbeskrivelser af planter. (Læst 589 gange) Postet d. 14-07-09 kl. 08:58
Er det kun mig der synes at det er blevet sværere at læse og forstå en artbeskrivelse?

Jeg har aldrig været god til nøgler, det er som at løse en matematikopgave for mig.

Hvorfor skal beskrivelserne nu laves som nøgler?

- se linket HER

mvh.Kirsten

Besvar | Kommentér

Hans Øllgaard

Svaraktivitet:

(13)
#1 Svar postet d. 14-07-09 kl. 09:15. Emne: Om artbeskrivelser af planter.
Det gode ved nøgler er, at de viser hvordan nærtstående arter kendes fra hinanden. Uden den nøgle, som du linker til, tror jeg, at man bare ville kalde det hele for Glat Vejbred, og ikke træne sig i at kende den ene underart fra den anden.

Men nøgler bør mest muligt undgå anvendelse af fagbotaniske udtryk i F&N.

Var det lidt trøst ?

Hilsen, Hans

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kirsten Damgaard
#2 Kommentar postet d. 14-07-09 kl. 09:25. Emne: Om artbeskrivelser af planter.
Ikke helt.

Jeg får mere ud af den første beskrivelse, end den sidste.

Det kan godt være den sidste er mere præsis. Men Jeg forstår den simpelthen ikke. Jeg står af med det samme.

Så er det jo godt at have DNNF og biopix, så jeg kan bruge min visuelle side.

mvh.Kirsten

Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(57)
#3 Svar postet d. 14-07-09 kl. 09:52. Emne: Om artbeskrivelser af planter.
Nogle af os kan kun finde ud af matematikopgaver og forstår ikke normal-prosa .

Hvis du hellere vil have teksten skrevet "på normalt dansk", kan du jo bare selv rette den, f. eks. ved at gå ud fra den oprindelige tekst og skrive den om, f.eks. sådan her:

"Ager-Vejbred ligner de to andre underarter af arten Glat Vejbred.

Glat Vejbred i snæver forstand afviger fra Ager-Vejbred ved at have oprette blomsteraks og kun 6-10 lysebrune frø i kapslen. Bladene har ikke kileformet, men afskåret til svagt hjerteformet grund. Desuden er planten i reglen næsten glat.

Eng-Vejbred har ligesom Ager-Vejbred bueformet opstigende blomsteraks, men afviger ved at have ret tykke lysegrønne, spredt hårde blade med kileformet basis og kun 8-11 frø i kapslen.

Det er usikkert om Ager-Vejbred i naturen krydser med Glat Vejbred i snæver forstand, men overgangsformer til Eng-Vejbred forekommer muligvis.

Der er næppe andre indlysende forvekslingsmuligheder end de nævnte, se evt. omtalen under Glat Vejbred."

Det er naturligvis noget rod, at Glat Vejbred er det danske navn på to forskellige taxa, men det har botanikerne selv rodet sig ud i, og det er vel kun opbygningen af Forvekslings-afsnittet, du klager over.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kirsten Damgaard
#4 Kommentar postet d. 14-07-09 kl. 10:07. Emne: Om artbeskrivelser af planter.
Ja lige præsis. Det er netop forvekslingsafsnittet, som er det vigtigste for mig, som også er det sværeste at forstå.

Og det du just har skrevet, forstod jeg!!

Men jeg klager ikke, jeg spørger bare.Det kan jo godt være, det er det rigtigste for de fleste, som det er..

mvh.Kirsten

Besvar | Kommentér

Kjeld Forsom

Svaraktivitet:

(1805)
#5 Svar postet d. 14-07-09 kl. 10:54. Emne: Om artbeskrivelser af planter.
Jeg ser nu at der er lagt et billede ind af agervejbred.

Jeg tror det er forkert - det er vist en ssp major.

Karakteren med nedliggende stængler må ikke stå alene. Bladene synes jeg er for tykke. Og stængler ikke hårede. og det er typisk glat vejbred lokalitet.

Ager vejbred kan findes overalt - men de dominererer i fugtige lavninger på marker.

de kan næsten altid findes i lavninger i kornmarker.

mvh Kjeld forsom

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator