Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørn Winther Jørgensen
Hvilken Knopurt? (2 fotos) (Læst 905 gange) Postet d. 15-07-09 kl. 15:54
Vokser i sandjord i kanten af markvej. Frederiks Vestermark, Nedsivningsanlæg d.d..

Hvilken Knopurt? (2 fotos) (Vokser i sandjord i kanten af markvej. Frederiks Vestermark, Nedsivningsanlæg d.d..)
Jørn Winther Jørgensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (644 x 484)
Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#1 Kommentar postet d. 15-07-09 kl. 15:55. Emne: Hvilken Knopurt? (2 fotos)
Blade og stængler.

Hvilken Knopurt? (2 fotos) (Blade og stængler.)
Besvar | Kommentér

Kjeld Forsom

Svaraktivitet:

(1805)
#2 Svar postet d. 15-07-09 kl. 20:00. Emne: Hvilken Knopurt? (2 fotos)
På kurvbladene tyder på en Sorthoved Knopurt

Besvar | Kommentér

Eva Olsen

Svaraktivitet:

(1048)
#3 Svar postet d. 15-07-09 kl. 21:44. Emne: Hvilken Knopurt? (2 fotos)
Bladene hos sort-hoved knopurt er ægformede -lancetformede, helrandede eller spredt tandede. Jeg synes ikke helt bladene ligner, men må medgive at sort-hoved knopurt også er mit bedste bud.

Besvar | Kommentér

Allan Haagensen
#4 Svar postet d. 15-07-09 kl. 21:54. Emne: Hvilken Knopurt? (2 fotos)
Det er Sorthovedet Knopurt (Centaurea nigra), men mit umiddelbare indtryk er af en anden underart end den hidtidige på fugleognatur.

Den kan godt være Centaurea nigra ssp. nemoralis (Centaurea nigra L.(1753) ssp. nemoralis (JORD.) GREMLI(1874)). Dog virker kurvesvøbbladene for brede i forhold til det foto jeg kender af denne underart på The Centaurea Page (- se linket HER) under Centaurea in Germany.

Og kurvesvøbbladene virker ligeledes for smalle i forhold til Centaurea nigra ssp. nigra (Centaurea nigra L.(1753) ssp. nigra).

Mit indtryk er derfor, at det kan være en overgangsform mellem Centaurea nigra ssp. nigra og ssp. nemoralis.

Med Venlig Hilsen

Allan

Besvar | Kommentér

Allan Haagensen
#5 Svar postet d. 15-07-09 kl. 22:05. Emne: Hvilken Knopurt? (2 fotos)
p.s. Det vil være en god idé at lægge disse to billeder i galleriet under Sorthovedet Knopurt, da de både er godt fotograferet og viser nogen lidt anderledes karakterer. Det kunne også være rart at se samme plante i blomst, hvis du skulle komme forbi den igen

Med Venlig Hilsen

Allan

Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#6 Kommentar postet d. 15-07-09 kl. 22:25. Emne: Hvilken Knopurt? (2 fotos)
Tak skal i have, allesammen og især Allan for grundig redegørelse. Lige et foto mere fra samme område. Er dette så også Sorthovedet Knopurt (Centaurea nigra) i blomst, Jeg synes bare bladene på denne mere ligner Almindelig Knopurt.

Hvilken Knopurt? (2 fotos) (Tak skal i have, allesammen og især Allan for grundig redegørelse. Lige et foto mere fra samme områd)
Besvar | Kommentér

Allan Haagensen
#7 Svar postet d. 15-07-09 kl. 22:41. Emne: Hvilken Knopurt? (2 fotos)
Ja, helt klart en Sorthovedet Knopurt. Den ligner endda den anden knop, som du har fotograferet på kurvesvøbbladene. Og denne her er jeg mere tilbøjelig til at kalde en ssp. nigra, da den virker lidt bredere i kurvesvøbbladene. Måske den anden knop udvikler sig i samme retning ved blomstring?

Bladene på begge arter og Hybrid-Knopurt kan være ens arterne imellem (De overlapper hinanden, som man siger), dog er der en overvægt af brede blade på Sorthovedet Knopurt og smallere blade på Almindelig Knopurt. Bladkarakteren er ikke væsentlig eller direkte brugbar til bestemmelse, men sammenholdt med knoppen og blomsten får man alligevel en gennemsnitligt indtryk af arterne.

Med Venlig Hilsen

Allan

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Allan Haagensen
#8 Svar postet d. 15-07-09 kl. 22:45. Emne: Hvilken Knopurt? (2 fotos)
Tilføjelse til det sidste foto. Du kan se at det er Sorthovedet Knopurt på de ekstremt fjerfliget og sorte kurvesvøbblade, samt manglende blosterblade i blomsten. Det er sikre kendetegn.

Hvis der havde været blosterblade i blomsten ville den have været Hybrid-Knopurt, men en sådan ville sjældent have så sorte markeringer på kurvesvøbbladene.

Med Venlig Hilsen

Allan

Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#9 Kommentar postet d. 15-07-09 kl. 22:47. Emne: Hvilken Knopurt? (2 fotos)
Endnu en gang tak for fremragende forklaring, Allan.

Mvh.

Jørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator