Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. marts 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Hans Øllgaard
Dusk-Syre, angrebet af svamp ? (Læst 1321 gange) Postet d. 16-07-09 kl. 20:46
Ved Vitskøl (Vesthimmerland) fandt jeg denne Dusk-Syre, hvis blomster alle var ødelagt af et el. andet, måske en svamp, Jeg så ikke andre indiveder med samme skavank.

Kan nogen udtale sig om, hvad det skyldes, eller hvor det snerper henad ?

På forhånd tak for hjælp !

spørger Hans med hilsen

Dusk-Syre, angrebet af svamp ? (Ved Vitskøl (Vesthimmerland) fandt jeg denne Dusk-Syre, hvis blomster alle var ødelagt af et el. and)
Hans Øllgaard har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (735 x 650)
Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#1 Kommentar postet d. 16-07-09 kl. 21:45. Emne: Dusk-Syre, angrebet af svamp ?
Puha. Der findes jo et hav på Rumex. Det fleste går du på bladene. Ja faktisk så godt som alle tror jeg, men jeg mangler god literatur, på det. Nyttige oplysninger ville være om nogle blade viste sygdomssymptomer: Mørke pletter, unaturligt opsvulmen eller lignende.

Jeg har selv før set dette fænomen på rumex, men jeg havde svært ved at vurdere hvad de var. Håber der kommer en forbi der ved noget og som har Ellis hjemme

Besvar | Kommentér

Hans Øllgaard
#2 Kommentar postet d. 16-07-09 kl. 22:02. Emne: Dusk-Syre, angrebet af svamp ?
Jeg er da spændt på, om det lykkes dig.

Bladene fremstod frodige, måske på den "billige" baggrund.

Mener du, at det er et svampeangreb, der har ramt blot ét individ ?

Hilsen, Hans

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#3 Kommentar postet d. 16-07-09 kl. 22:27. Emne: Dusk-Syre, angrebet af svamp ?
Har svært ved at se noget ordenligt på billederne. Ved det ikke. Er ikke den mest erfarne med sådanne ting.

Svampeangreb, kan både findes som "epidemier" og på enkelte planter i en bestand, men jeg kan som sagt ikke rigtigt se noget ud fra billedet, men det kan da være der kommer nogle forbi tråden der genkender noget.

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#4 Kommentar postet d. 16-07-09 kl. 22:28. Emne: Dusk-Syre, angrebet af svamp ?
Jeg sidder med Ellis, der er nok at tage af! Jeg kan ikke bestemme noget udfra billederne, og desuden skal man jo via mikroskop. Det må være noget Thomas Læssøe kunne tage sig af, hvis du har belæg, Hans.

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#5 Kommentar postet d. 16-07-09 kl. 22:39. Emne: Dusk-Syre, angrebet af svamp ?
Hehe nå du synes også listen var imponerende hehe. Jeg stoppede efte 3 A-4 side hehe.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator