Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. marts 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Casper Katborg
Hvilken vokshat? (Læst 559 gange) Postet d. 17-07-09 kl. 10:48
Fundet for en uge siden i hallundbæk mose. Den voksede fugtigt mellem sphagnum arter. er det mønje vokshat?

jeg har desværre ikke mere end det der er vist på billederne

Hvilken vokshat? (Fundet for en uge siden i hallundbæk mose. Den voksede fugtigt mellem sphagnum arter. er det mønje v)
Casper Katborg har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Casper Katborg
#1 Kommentar postet d. 17-07-09 kl. 10:49. Emne: Hvilken vokshat?
underside

Hvilken vokshat? (underside)
Besvar | Kommentér

Casper Katborg
#2 postet d. 17-07-09 kl. 10:49. Emne: Hvilken vokshat?
oversiden

Hvilken vokshat? (oversiden)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#3 Svar postet d. 17-07-09 kl. 12:47. Emne: Hvilken vokshat?
Hej Casper

Det ligner mest Tørvemos-Vokshat (Hygrocybe coccineocrenata) på grund af kombinationen af nedløbende, (såvidt jeg kan se) mørke skæl på hatten; men ingen af følgende kan afvises uden at tage materialet i nærmere øjesyn, incl. mikroskopi: Mønje, Kær, og Kantarel-Vokshat.

Mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Casper Katborg
#4 Kommentar postet d. 22-07-09 kl. 10:32. Emne: Hvilken vokshat?
Ja, jeg havde godt på fornemmelsen at den ikke ville blive nem. jeg kan forstørre et udsnit af overside og af lamellernes vedhæftning hvis det kan hjælpe, men hvis der alligevel skal mikroskopi til så er det jo spild af tid eller hvad? hvad kan jeg taste den ind som?vokshat sp.? eller er der en mere specifik sp. kategori?

mvh

Casper

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#5 Kommentar postet d. 22-07-09 kl. 17:20. Emne: Hvilken vokshat?
Uden materiale kan den ikke verificeres ordentligt, derfor synes jeg du skal udelade billedet. Hvis du genfinder den er du velkommen til at tørre den og sende den til mig. Jeg er dog bortrejst indtil 24. august.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator