Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Erik Nielsen
Ung Fyrre-Guldgaffel? (Læst 575 gange) Postet d. 26-07-09 kl. 01:26
Jeg var ved at taste denne ind som ovennævnte, da jeg blev mødt af en rød advarselslampe!

Den vokser på en rødgranstub (deraf min bestemmelse), men den er jo ikke flad i spidsen endnu, selvom man måske kan ane tendensen. I går, Buskhede.

Mvh. Erik

Ung Fyrre-Guldgaffel? (Jeg var ved at taste denne ind som ovennævnte, da jeg blev mødt af en rød advarselslampe!

Den vok)
Erik Nielsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#1 Svar postet d. 26-07-09 kl. 07:59. Emne: Ung Fyrre-Guldgaffel?
Hej Erik

Prøv at vente og se hvad den udvikler sig til, netop de flade grene er en kritisk karakter, hvis den bliver (mere) flad kan jeg godt acceptere den, så må en anden bekræfte, da jeg er i Grønland i 3 uger fra d. 3. august.

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Erik Rald
#2 Kommentar postet d. 26-07-09 kl. 14:40. Emne: Ung Fyrre-Guldgaffel?
Det er min erfaring, at Fyrre-Guldgaffel kun vokser på fyr, og ikke på stubbe, og kun findes senefterår-vinter. Men hvad det er, ved jeg ikke. Der er dog kun få arter af Guldgaffel!

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#3 Kommentar postet d. 26-07-09 kl. 15:08. Emne: Ung Fyrre-Guldgaffel?
Jeg har fundet den både på fyr og gran, men kan dog ikke huske om jeg også har set den på stubbe. De butte ender passer Fyrre-Guldgaffel (som nu åbenbart skal hedde Calocera pallido-spathulata), men da dit fund (endnu ikke) er lige i øjet, og da jeg ser at der opereres med endnu en art på nåletræ som ikke er fundet i Danmark, vil jeg foreslå at den forbliver ubestemt, med mindre du venter med at høste den og sender den til Jacob-Heilmann Clausen. adr: Skælskørvej 22, 4180 Sorø.

mvh

Torbjørn

Jeg vedlægger Jacobs nye nøgle fra - se linket HER

Guldgaffel (Calocera)

1. Frugtlegemer >5 cm høje, flere gange grenede; på dødt ved af nåletræer, meget ofte på begravet dødt ved, rødder mv.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Alm. guldgaffel (C. furcata )

Frugtlegemer <2 cm høje, svagt grenede eller ugrenede . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4

2. Frugtlegemer med en tydeligt differentieret hvidlig stok og et cylindrisk til kølleformet hoved. . . . . . . . . . . 3

Uden veldefineret hvidlig stok; . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4

3. På ved af nåletræer. Ikke kendt fra DK. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . C. pallido-spathulata

På ved af løvtræer, særligt eg. Sj. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . kølle-guldgaffel (C. glossoides)

4. Grenspidser ofte grenede; sporer med 1-3 skillevægge; på ved af nåletræer. Ret sj. eller overset. . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . fyrre-guldgaffel (C. pallido-spathulata)

Grenspiser tilspidsede, sjældent grenede; sporer med 1 skillevæg; på ved af løvtræer, sjældnere nåletræer. Alm. . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . liden guldgaffel (C. cornea)

Besvar | Kommentér

Erik Rald
#4 Kommentar postet d. 26-07-09 kl. 16:42. Emne: Ung Fyrre-Guldgaffel?
Der må være noget galt i nøglens punkt 3.

Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#5 Kommentar postet d. 26-07-09 kl. 16:56. Emne: Ung Fyrre-Guldgaffel?
Mange tak Torbjørn og Erik.

Sikke noget at den er så svær . De ser ligesådan ud i dag, men jeg vil følge dem.

Jeg tjekkede min hvidgranstub i dag hvor jeg har fundet Fyrre-Guldgaffel de sidste 2 år (bestemt herinde, med billeder i galleriet). Den var der, men lidt ældre. Billede vedhæftet.

Hvis ikke den jeg spurgte på er Fyrre- må det være Liden på nåletræ, da der ikke er antydning af hvidlig stok her.

Nøglen har samme latinske navn på den der ikke er fundet herhjemme og Fyrre-Guldgaffel?

Hvordan skal de se ud når man høster dem, hvis det kommer dertil?

Mvh. Erik

Ung Fyrre-Guldgaffel? (Mange tak Torbjørn og Erik.

Sikke noget at den er så svær :-). De ser ligesådan ud i dag, men jeg)
Erik Nielsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#6 Kommentar postet d. 26-07-09 kl. 18:46. Emne: Ung Fyrre-Guldgaffel?
1. Jeg tror ikke det er Liden Guldgaffel på grund af de meget butte ender; 2, Hvor lang tid skal du vente?? - jeg ved det ikke, synes blot den ser meget ung ud, men hvad med at vente en uge eller to og så tørre den og send den til Jacob, med henvisning til tråden her, så må vi se hvad han siger.

Ja det er forvirrende at Calocera viscosa (Alm. Guldgaffel) åbenbart har skiftet navn til C. furcata, som vi plejede at bruge som latinsk navn for Fyrre-Guldgaffel, men sådanne ændringer må vi vist leve med

Er der andre fejl i nøglen end at der mangler et tretal i det ene nøglepunkt?

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator